به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «الجزیره»، ایران اعلام کرد در صورتی که عربستان سعودی و کویت از همکاری خودداری کنند، منافع خود را در میدان گازی آرش «Dorra-Arash» دنبال خواهد کرد.

وزیر نفت ایران گفته است که در صورت شکست مذاکرات، تهران حقوق خود را در مورد میدان گاز طبیعی مورد مناقشه (آرش)، دنبال خواهد نمود. وی همچنین گفت: در بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز همیشه راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته‌ایم. در مورد میدان آرش نیز ایران خواهان بهره‌برداری یکپارچه و مشترک است.

منطقه فراساحلی غنی از منابع، که در ایران به نام آرش و در کویت و عربستان سعودی به نام دورا شناخته می‌شود، مدت‌ها نقطه کانونی اختلاف بین سه کشور بوده است. «جواد اوجی» وزیر نفت ایران روز یکشنبه (8 مرداد) گفت: ایران در صورت عدم تمایل طرفین به تفاهم و همکاری، حقوق و منافع خود را در زمینه بهره برداری و اکتشاف از این میدان پیگیری خواهد کرد.

اوجی افزود: ایران هیچ گونه نقض حقوق خود را تحمل نخواهد کرد.

در اوایل ماه جاری، کویت پس از اعلام آمادگی تهران برای آغاز حفاری در میدان گازی آرش، ایران را برای دور دیگری از مذاکرات مرزهای دریایی دعوت کرد.
روز پنجشنبه (5 مرداد)، اسکای نیوز عربی به نقل از «سعد البراک» وزیر نفت کویت گفت که کشورش بدون تفاهم مرزی با ایران، «حفاری و تولید» در میدان گازی را آغاز خواهد کرد.

کویت و عربستان سعودی که در برخی از منابع گاز و نفت دریایی اشتراک دارند، سال گذشته با وجود مخالفت‌های ایران که این قرارداد را «غیرقانونی» توصیف کرد، توافقنامه‌ای برای توسعه مشترک میدان گازی آرش امضا کردند.

مناقشه بر سر این میدان به دهه 1960 باز می‌گردد، زمانی که ایران و کویت هر کدام امتیاز دریایی میدان گازی آرش را به شرکت‌های دیگری دادند؛ یکی به شرکت نفت انگلیس (بریتیش پترولیوم) و دیگری به رویال داچ شل.
این دو امتیاز در بخش شمالی میدان که ذخایر آن حدود 220 میلیارد متر مکعب (نزدیک به هشت تریلیون فوت مکعب) تخمین زده می‌شود، همپوشانی داشتند.

ایران و کویت سال‌هاست درباره منطقه مرزی مورد مناقشه خود که سرشار از گاز طبیعی است، مذاکرات ناموفقی داشته‌اند. حفاری ایران در این میدان در سال 2001، کویت و عربستان سعودی را برانگیخت تا بر سر پروژه‌های مشترک دریایی به توافق برسند.

عربستان سعودی و ایران در ماه مارس با میانجی‌گری چین به مناقشات هفت ساله خود پایان دادند و این موضوع امید به کاهش تنش بین قدرت‌های خاورمیانه را افزایش داد.

منبع: aljazeera

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array