به گزارش ایران دکونومی، به نقل از مرکز آمار ایران،میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوار شهری 137 میلیون و خانوار روستایی 79 میلیون تومان است.

طرح آمارگيري هزينه ودرامد خانوار با قدمتي ٥٠ ساله از مهم‌ترين طرح­هاي آماري مركز آمار ايران است. هدف كلي اين طرح، برآورد متوسط هزينه‌ها و درامد يك خانوار شهري و یک خانوار روستايي در سطح کشور و استان‌ها است. 

در این طرح علاوه بر پرسش ریز اقلام هزینه و درآمد خانوار، خصوصیات اجتماعی اعضای خانوار، وضع شغلی و مشخصات محل سکونت خانوار نیز پرسش می‌شود.

متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ١,٦٦٩,٦٤١ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ٤٨,٥ درصد افزایش داشته است.

جدول میانگین هزینه و درآمد خانوار شهری و روستایی

هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٧٢.٥ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه‌‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می­‌دهد که ٣٢/٨درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٢/٥١ درصد از محل درامدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

 در سال ١٤٠١، عمده ترین نوع سوخت مصرفی خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) بوده است.

هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی با سهم ٤١.٧ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٥٨.٣ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه‌‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت و پس از آن هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای ان می باشد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می دهد که ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١/٣٠ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٩/٣٧ درصد از محل درامدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

در سال ١٤٠١،عمده ترین نوع سوخت مصرفی خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و نفت سفید بوده است.

متوسط هزینه‌ها و درامد خانوار بر حسب استان

استان تهران با ١,٩٦١,٨٩٤ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ٧٩٠,٥١٧  هزار ریال کمترین هزینه کل سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ٢,٣٠٦,٦٢٢  هزار ریال بیشترین و استان خراسان شمالی با ١,٠٢٤,٦٣٥  هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

استان مازندران با ١,٣٠٣,٦٣٩ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٢١,٤٣٩ هزار ریال کمترین متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنین استان مازندران با ١,٦٧٦,٢٥٠ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٤٠,٥٥١  هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array