به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ارز دیجیتال بانک مرکزی قزاقستان (CBDC) که با نام تنگه دیجیتال (digital tenge) عرضه خواهد شد، پس از پشت سر گذاشتن یک پروژه آزمایشی یک ماهه، به موفقیت بزرگی دست یافت. این پروژه در مرحله آزمایشی خود با تسهیل تراکنش‌هایی مانند ارائه ناهار رایگان به دانش‌آموزان مدرسه‌ای در آلماتی از طریق کارت Onay، کاربرد خود را نشان داد.

در مرحله آزمایشی CBDC قزاقستان چه گذشت؟

اپراتور سامانه پستی کازپست (Kazpost) نقش تعیین کننده‌ای به عنوان واسطه در این تراکنش‌ها ایفا کرد. کارت‌های صادر شده توسط چهار بانک محلی با همکاری ویزا و مسترکارت بین اعضای گروه‌های متمرکز توزیع شد که امکان خرید حضوری و آنلاین و همچنین برداشت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز را برای کاربران خود فراهم می‌کرد.

ادغام تنگه دیجیتال در نقاط فروش و سیستم‌های QR موجود، چه در داخل و چه در خارج از مرزهای قزاقستان، سطح قابل توجهی از قابلیت همکاری را به نمایش گذاشت و این دستاورد مهمی برای پروژه CBDC محسوب می‌شود. پرداخت‌های فرامرزی از طریق سوئیفت، صدور استیبل کوین‌های مبتنی بر CBDC در پلتفرم‌های بایننس و KASE، توکنیزه‌سازی طلا، جمع‌آوری مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از قراردادهای هوشمند و آزمایش یک اپلیکیشن حرکت برای کسب‌درآمد ازجمله آزمایشات دیگری بود که روی این دارایی انجام گرفت.

بانک ملی و شرکت ملی پرداخت قزاقستان (NPCK) که در ماه سپتامبر به منظور مدیریت پروژه CBDC ملی این کشور تأسیس شد، گسترش تعداد بانک‌های واسطه، توسعه بیشتر برنامه‌های مرتبط با امور مالی غیرمتمرکز و تسهیل تراکنش‌های آفلاین را در برنامه توسعه 2024 این طرح گنجانده‌اند.

این آژانس‌ها قصد دارند مشارکت CBDC در پروژه‌های پرداخت فرامرزی را نیز افزایش دهند و همزمان برای افزایش امنیت تنگه دیجیتال و سرعت پردازش آن تلاش کنند. موفقیت پروژه آزمایشی تنگه دیجیتال یقیناً بر پتانسیل‌های آن در زمینه متحول کردن جنبه‌های مختلف اقتصاد کشور تاکید دارد.

پرچم قزاقستان

تنگه دیجیتال و برنامه‌های توسعه در سال 2024

تنگه دیجیتال به عنوان ابزاری کارآمد برای تسهیل تراکنش‌های روزمره، از خرید ناهار مدرسه گرفته تا پرداخت‌های مرزی، توانسته است تطبیق‌پذیری خود را ثابت کند. همکاری با غول‌های پرداخت ویزا و مسترکارت، همراه با دستاوردهای مهم دیگر در زمینه قابلیت همکاری، این دارایی را به عنوان پیشگامی در میان CBDCهای موجود معرفی کرده است.

تحولات آتی این پروژه در سال 2024 نشان‌دهنده تعهد تیم به پالایش و گسترش هرچه بیشتر اکوسیستم تنگه دیجیتال است. تمرکز بر افزایش تعداد بانک‌های واسطه نیز گویای جاه‌طلبی آن در ایجاد زیرساختی گسترده و قابل دسترسی خواهد بود.

امکان پردازش تراکنش‌های آفلاین نیز نشان‌دهنده هدف اساسی آن برای ارتقاء سطح پوشش به ویژه در مناطقی است که دسترسی محدودی به اینترنت دارند. قزاقستان قصد دارد با رفع این چالش، اطمینان حاصل کند که بخش وسیع‌تری از جمعیت این کشور می‌توانند از مزایای ارز دیجیتال بانک مرکزی آن بهره‌مند شوند. از طرفی، مشارکت در پروژه‌های پرداخت فرامرزی، مانند Project mBridge، قزاقستان را به یک بازیگر فعال در چشم‌انداز در حال تحول تراکنش‌های بین‌المللی تبدیل کرده است.

تمرکز این کشور بر افزایش امنیت تنگه دیجیتال و سرعت پردازش می‌تواند ضمن ایجاد اعتماد بیشتر در بازار ارزهای دیجیتال، مشوقی برای پذیرش گسترده آن باشد. موفقیت اخیر تنگه دیجیتال نمونه امیدوارکننده‌ای است که نشان می‌دهد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی چگونه می‌توانند به داشتن یک اکوسیستم مالی کارآمد، فراگیر و ایمن‌تر کمک کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cryptopolitan

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array