به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ هوافضای SpaceX ایلان ماسک توانست سومین پرتاب آزمایشی موشک استارشیپ را با موفقیت به پایان برساند.

این استارتاپ که هدف 100 پرتاب را برای سال 2023 خود در نظر گرفته بود، در روزهای پایانی سال میلادی گذشته با 97 پرتاب به کار خود پایان داد. براساس گزارشات اخیر، هدف سالانه جدید این کمپانی 144 پرتاب در سال 2024 تعیین شده است! به گفته یکی از مسئولین SpaceX، این استارتاپ برای دست‌یابی به این هدف بلندپروازانه باید به‌عبارتی ماهانه 12 پرتاب را انجام دهد.

جزئیات پرتاب آزمایشی امروز

این پرتاب آزمایشی امروز 14 مارچ 2024 (24 اسفند 1402) در پایگاه Starbase این کمپانی در منطقه بوکاچیکای ایالت تگزاس انجام شده است. سومین پرتاب آزمایشی استارشیپ در ساعت 16:55 به وقت ایران انجام شد و به گفته این کمپانی کل مدت زمان این عملیات فضایی 110 دقیقه بوده است.
نکته بسیار جالب درباره عملیات امروز این است که پرتاب استارشیپ به فضا مصادف با سالگرد 22 سالگی تأسیس کمپانی SpaceX بوده است! ایلان ماسک این استارتاپ را در روز 14 مارچ 2002 بنیان‌گذاری کرد و در طی این دو دهه فعالیت، شاهد تحقق نوآوری‌ها و دستیابی به اهداف خارق‌العاده زیادی از این مجموعه بوده‌ایم.

نظارت‌ها بر عملیات پرتاب امروز بسیار شدید بوده است؛ زیرا براساس گزارشات اخیر فضاپیمای استارشیپ نقش بسیار پررنگی را در پروژه عظیم “بازگشت به ماه” ناسا ایفا خواهد کرد. کمپانی SpaceX موفق شد در پرتاب آزمایشی امروز به 2 دستاورد بسیار مهم دست یابد:
برای اولین بار در طی این سه پرتاب آزمایشی، فضاپیمای استارشیپ موفق شد به مدار برسد و حدود 40 دقیقه بعد با موفقیت به جوّ کره‌زمین بازگردد.

سومین پرتاب آزمایشی استارشیپ یک “موفقیت تمام‌عیار” بوده است!

مقامات کمپانی هوافضای ایلان ماسک در رویداد زنده مطبوعاتی عملیات امروز گفتند که “این سریع‌ترین و دورترین مسافتی است که موشک استارشیپ موفق به طی کردن آن شده است”. البته برخی داده‌ها حاکی از آن هستند که این موشک پیشرفته در راه بازگشت به زمین و فرود در اقیانوس هند برای مدتی گم شده بود!
اما در هرصورت به باور SpaceX عملیات امروز “یک دستاورد و موفقیت شگفت‌انگیز” بوده است.

این موشک بزرگ که ارتفاعی بیش از 122 متر دارد، از دو بخش تشکیل شده است: بخش ابتدایی آن که از فولاد ضدزنگ ساخته شده و قابل استفاده مجدد است با نام “استارشیپ” شناخته می‌شود. بخش دوم هم بوستر فوق‌سنگین Super Heavy نام دارد.

اولین پرتاب آزمایشی این موشک در آپریل 2023 انجام شده و استارشیپ نه‌تنها نتوانست از بوستر فوق‌سنگین خود جدا شود؛ بلکه پس از چند دقیقه منفجر شده بود. در دومین پرتاب آزمایشی که در ماه نوامبر 2023 صورت گرفت؛ این موشک عملکرد بهتری داشت و استارشیپ و بوستر فوق‌سنگین با موفقیت از یکدیگر جدا شدند. اما باز هم پس از چند دقیقه این موشک در میانه آسمان منفجر شده بود.

فضاپیمای استارشیپ در نوع خود بی‌سابقه محسوب می‌شود و درحال‌حاضر بزرگترین و پیشرفته‌ترین موشکی است که توسط بشریت ساخته شده است. هدف نهایی و والای این استارتاپ، کمک کردن به فضانوردان ناسا برای سفر دوباره به کره ماه و البته کره مریخ است!

منبع: SpaceNBC News

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array