به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اتحادیه اروپا به تصاحب شرکت Activision توسط مایکروسافت با قیمتی 68.7 میلیارد دلاری چراغ سبز نشان داده است، اما به شرط نظارت‌های دقیقی در آینده.

این اخبار تنها چند هفته پس از اعلام ممنوعیت برقراری این همکاری توسط بریتانیا منتشر شده است؛ هرچند اداره بازرگانی دولت فدرال در آمریکا نیز در تلاش است تا از این همکاری جلوگیری کند.

اتحادیه اروپا مدتی طولانی‌ست که در حال انجام تحقیقاتی در این زمینه است. در ماه نوامبر سال گذشته، این اتحادیه اعلام کرده بود که نگران است که پس از ایجاد همکاری میان این دو کمپانی، سطح رقابت در بازار بازی‌های ویدیویی کنسول و دسکتاپ به شدت افت کند.
اتحادیه اروپا برای اعلام نتیجه تصمیم‌گیری خود تاریخ 25م آوریل را درنظر گرفته بود؛ اما پس از دریافت تعهدات و اطلاعات جدیدی از جانب مایکروسافت، تاریخ اعلام نتیجه را به تعویق انداخت.
انتظار می‌رفت که پس از این انتظار طولانی، بالاخره این قرارداد مورد تایید قرار بگیرد که البته همینطور هم شد. در بیانیه رسمی منتشر شده توسط اتحادیه اروپا، نوشته شده که این تاییدیه به شرط همکاری تمام و کمال و بی‌قید و شرط با تعهدات داده شده از جانب کمپانی مایکروسافت” است.

مایکروسافت ابتدا در ماه ژانویه سال 2022 به خریداری کمپانی Activision ابراز تمایل کرده بود. نتیجه این قرارداد و همکاری، قدرت فزاینده و تسلط بیشتر مایکروسافت در بازار بازی‌های ویدیویی به کمک یکی از برترین بازی‌سازان در جهان است.
کمپانی Activision، سازنده بازی‌های محبوب و معروفی از جمله Call of Duty ، Candy Crush و World of Warcraft است. با تصاحب کمپانی بازی‌سازی World of Warcraft، مایکروسافت رسماً و بلافاصله به سومین کمپانی بزرگ بازی‌ساز در جهان از لحاظ سطح درآمد تبدیل خواهد شد. دو کمپانی برتر دیگر در این لیست، سونی و Tencent هستند.

نگرانی اصلی قانون‌گذاران ضدانحصاری این است که مایکروسافت ممکن است پس از تصاحب این کمپانی، کنترل، نفوذ و سلطه بیش‌ازحدی بر پروسه توزیع بازی‌ها داشته باشد. در نتیجه، ممکن است که مایکروسافت این انگیزه را داشته باشد که از عرضه بازی‌های محبوب به پلتفرم‌های رقیب خودداری کند یا با خلق تجربه کاربری ضعیف‌تری در گزینه‌های جایگزین، کاربران به تغییر پلتفرم ترغیب کرده و آنها به سمت پلتفرم‌های مخصوص خود، یعنی Xbox و ویندوز بکشاند.

Activision

موانع بر سر راه Activision و مایکروسافت

با اینکه بریتانیا در گذشته درباره تاثیر این قرارداد بر کنسول و فضای ابری متمرکز شده بود، سازمان رقابت و بازار تنها تاثیر بر فضای ابری را به رسمیت شناخته است. با اینکه احتمال بسیار زیادی وجود دارد که مایکروسافت از عرضه بازی‌ها به PlayStation، محصول سونی جلوگیری کند؛ اما در عین حال عملکرد سونی در بازار قابل‌قبول و رضایت‌بخش است. درنتیجه این قرارداد راه خوبی برای سودآوری مایکروسافت و پشتیبانی از بازی‌های Activision خواهد بود.
اما فارغ از بحث کنسول‌ها، عرضه بازی‌ها در فضای ابری و از طریق پلتفرم ویندوز، به دلیل وجود “زیرساخت ابری چشمگیر” ممکن است مزیتی ناعادلانه در اختیار مایکروسافت قرار دهد.

اتحادیه‌ی اروپا پس از پایان یافتن تحقیقات گسترده خود به این نتیجه رسید که مایکروسافت هیچ انگیزه‌ای برای خودداری از توزیع بازی‌های Activision در پلتفرم‌های سونی ندارد. حتی اگر مایکروسافت تصمیم بگیرد که بازی‌های Activision را در کنسول‌های PlayStation ارائه ندهد، این اقدام به رقابت در بازار کنسول‌ها آسیب چندانی نخواهد زد.

در تعهداتی که مایکروسافت برای دریافت این چراغ سبز از اتحادیه اروپا به مسئولین آن داده است، راهکارهایی برای گرفتن تاییدیه نهایی این قرارداد وجود دارد. این راهکارها شامل قراردادی 10 ساله با کمپانی‌های رقیب و همچنین صدور اجازه به کاربران ساکن حوزه اروپا برای دسترسی دلخواه به بازی‌ها و محصولات کمپانی Activision از طریق هر پلتفرم ابری هستند.

در مدت زمانی کمتر از یک ماه گذشته، بریتانیا مخالفت رسمی خود را با تایید این قرارداد میان مایکروسافت و Activision اعلام کرده بود. سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا معتقد است که اصلی‌ترین علت جلوگیری از ثبت این قرارداد، نگرانی درباره شرایط بازار این بازی‌ها در پلتفرم‌های ابری است.

بریتانیا باور دارد که عقد قرارداد بین مایکروسافت و Activision باعث کاهش خلاقیت و افت قدرت انتخاب گیمرها و کابران خواهد شد. کمپانی مایکروسافت به امید دریافت تاییدیه نهایی از بریتانیا، درخواست تجدیدنظر ثبت کرده، اما فرایند رسیدگی به این درخواست ماه‌ها طول خواهد کشید.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array