به گزارش ایران دکونومی، استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت «سید رضا فاطمی امین» در مجلس شورای اسلامی از ساعت 8:15 امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

همراهان وزیر در این جلسه عبارتند از: مهرداد بذرپاش «وزیر راه و شهرسازی»، عیسی زارع پور «وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات»، محمد مهدی اسماعیلی «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی»، محمد مخبر «معاون اول رئیس جمهور» و حسینی «معاون پارلمانی رئیس جمهور»

از موافقان استیضاح وزیر صمت می‌توان به افرادی چون سید احمد رسولی‌نژاد «نماینده مردم دماوند»، حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی «عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی»، صدیف بدری «نماینده مجلس»، الله وردی دهقانی «نماینده مردم ورزقان»، هاجر چنارانی «نماینده مردم نیشابور»، احد آزادی خواه «نماینده همدان، ملایر»، سارا احمدی «نماینده ایلام، ایوان» و روح الله حضرت‌پور «نماینده ارومیه» اشاره نمود.

در همین راستا هاجر پور نماینده نیشابور گفت: دیگر نمی توانیم در چشم مردم حوزه خود نگاه کنیم. مردم از گرانی به ستوه آمدند. آقای فاطمی امین شما توانایی مدیریت این وزارتخانه را ندارید. مردم می‌گویند بازار خودرو به صمت ارتباط ندارد. در بیست ماهی که ایشان وزیر صمت بوده، من نماینده باید یقه چه کسی را برای گرانی خودرو بگیرم؟ شهریور 1400 اولین بار فاطمی امین استیضاح شد. متاسفانه رأی فاطمی امین بیشتر شد، اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟! بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است. در این 20 ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسید؟!

نماینده ورزقان «الله وردی دهقانی» نیز به عنوان یکی دیگر از موافقان استیضاح وزیر صمت گفت: از زمانی که وزیر صمت این وزارتخانه را در اختیار گرفت، قیمت خودرو چندین برابر شده و وزیر هم کنترلی در این زمینه انجام نداد. فاطمی امین به‌جای اینکه وزیر صنعت و معدن باشد، بیشتر در اختیار دو کارخانه خودروسازی کشور است.

حضرت‌پور نیز به عنوان نماینده ارومیه در سخنان خود اعلام کرد، ما وزیر ضد محرومان را استیضاح می‌کنیم. سخنگوی شما با چه جرأتی استیضاح شما را رانت ندادن به مجلس اعلام کرده است. اگر وزیر مردم است، چرا مافیای خودرو خودشان را به آب و آتش میزنند؟! چرا خبر استیضاح شما قیمت دنا را 70 میلیون کاهش داد، در صورتی که تا زمان اعلام وصول قیمت‌ها افزایش می‌یافت؟ آقای وزیر حقوق ملت ایران را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کردید. مردم با این استیضاح به آینده امیدوار خواهند شد، چون با برنامه‌های وزیر صمت تهیه جهیزیه و داشتن ماشین برای جوانان ایرانی به یک رویا تبدیل شده است!

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نیز به عنوان یکی دیگر از موافقان استیضاح گفت: همه از گرانی خودرو می گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه های وزیر صحبت کنیم. وی ادامه داد: صحبت از قسطی فروختن خودرو می کنند، در حالی که پول را از مردم می گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است. آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال دیگر محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟!

لارگانی سخنان خود را اینگونه ادامه داد: آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت، اما چه کرد؟. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید 100 میلیونی به 300 میلیون رسیده است.

در ادامه صحبت های موافقان استیضاحِ وزیر صمت، سارا فلاحی «نماینده ایلام، ایوان» گفت: امروز موظفیم از ابزار قانونی خود استفاده کنیم و کسانی که بازار خودرو را به اینجا رساندند مواخذه کنیم. این چگونه مقابله با مافیایی است که قیمت پراید بی‌خاصیت سر به فلک کشیده است. وزارت صمت گفته چهل درصد تولید را افزایش داده است، چه کسی به شما اجازه داد با افزایش تولید مردم را به دردسر بیندازید؟ چگونه به خود اجازه دادید سرمایه اجتماعی را منهدم کنید؟ اگر با دلار 50 هزار تومانی هم حساب کنیم، قیمت خودروها میلیاردی نمی شود.

فلاحی ادامه داد؛ نمایندگان محترم پشت دیوارهای مجلس 86 درصد مردم منتظرند تا یک تصمیم تاریخی بگیرید. امروز اگر درست تصمیم نگیریم مرگ مجلس را رقم زده‌ایم. امروز خودرو یکی از نمادهای تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی است. با کسی خورده و برده نداریم. ما نماینده مجلس هستیم و در پیشگاه خدا قسم خوردیم که حافظ نظام و مملکت باشیم. آقای فاطمی امین شما در کمیسیون صنایع گفتید کاره‌ای نیستد، اگر کاره‌ای نیستید، چرا بر صندلی این وزارت خانه تکیه زدید؟ دست در جیب مردم می کنند و می خواهند قسر در بروند. نمایندگان محترم بخشی از این وضعیت و ناکارشناسی‌ها ناشی از مصلحت اندیشی ماست.

 

در بخشی دیگر از صحبت‌های موافقان استیضاح وزیر صمت، احد آزادی‌خواه نماینده همدان (ملایر) گفت: شما باید ۱۹ فقره آیین‌نامه اجرایی تهیه کنید، اما نکردید. ما جان می‌کَنیم قانون تهیه می‌کنیم، اما وزیر آیین نامه اجرایی آن را تهیه نمی‌کند.قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون مانع زدایی از صنعت برق و … را داریم که آقای فاطمی امین یازده فقره آیین نامه آن را نیاوردند. وی متعهد شد مدیریت بازار و کالا‌های اساس داشته باشند. عروس و دامادی که می‌خواهند یخچال بخرند ۶۸ درصد تورم داریم. در حوزه تنظیم بازار تعهد دادید ماده اولیه تامین کنید. در حوزه پشتیبانی گفتند جلوگیری از اختلال به چه توجیهی سه هزار تن وارد کردید.؟ فاطمی امین یک سرباز است، اما توان مدیریتی ندارد. ارتقای کیفی خودروی تولیدی داشتیم؟ وزارت صمت باید مستندسازی کند و مجوز‌های بهره‌برداری معاون را بدهد، اما در گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ این کار را نکرده است. ترک فعل کرده است. خودروساز‌ها ۶۷ هزار دستگاه بیشتر از آنی که تولید کردند، فروختند. یعنی کسی که پراید خریده است باید اول مهر میگرفت، تحویل خودرو به عقب افتاده است.

وی ادامه داد: امروز روز استیضاح وزیر نیست، بلکه شب اول قبر من خادم مردم است. قدرت خرید مردم در دوران مدیریت شما نصف شده است. از زمانی که استیضاح کلید خورد، حرف از لایحه دوفوریتی زدند. مگر ما قانون ساماندهی خودرو را ندادیم. اینجا یک چیزی پخش کردند که نماینده انقلابی جو نگیرید. آیا این جو گرفتن است؟. رهبر انقلاب فرمودند این همه سال از صنعت خودرو حمایت شد، اما مردم ناراضی‌اند. ماشین هم نگرفتیم. نهاد‌های نظارتی از وکلای ملت هر گونه اطلاعاتی دارند، بگویند. هیئت نظارت بگوید کدام نماینده خودرو گرفته است تا سره از ناسره معلوم شود. می‌گویند مجلس استیضاح کند، کار دولت عقب می‌افتد. چطور دولت سه تا وزیر را جابه‌جا میکند؟، اما کار دولت عقب نمی افتد. اگر فردا نیاز باشد وزرای دیگر هم استیضاح می‌شوند. نمایندگان از رأی امروز خود با موبایل عکس بگیرید و منتشر کنید.

دفاعیه فاطمی امین «وزیر صمت»

فاطمی امین اینگونه شروع کرد که، امروز زمان همدلی و هم‌افزایی دولت مردمی و مجلس انقلابی است؛ چرا که مسئله امروز، مسئله کشور است. ما فرصت نداریم که درگیر حاشیه‌ها شویم. ما اجازه نداریم که درگیر خودمان شویم. ما باید به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها باشیم. باید به فکر معیشت مردم باشیم و این امر نیاز به همدلی و هم‌افزایی دارد.

وزیر گفت: در روزهای اخیر یک اتهام کذب منتشر شد که مردم هم متضرر شدند، اتهامی که نه در شأن دولت مردمی بود و نه در شأن مجلس انقلابی است. صرفاً کذب محض بود. در چند روز گذشته بنده هرجا رفتم احساس کردم نگاه سنگینی به بنده است، شما هم همین طور بودید؟. چرا باید با آبروی افراد این طور بازی شود؟. این آبروریزی‌ها ذخیره قبر و قیامت می‌شود. این اتهام ضربه به مجلس شورای اسلامی و دولت و اعتماد عمومی است. ملت ایران! فاطمی امین به عنوان خادم شما آلوده به فساد نشده است. نمایندگان شما در مجلس آلوده به فساد نیستند.

وزیر صمت به احمد علیرضابیگی گفت: آقای علیرضابیگی  از شما می‌خواهم بلند شوید و بگویید یک خودرو داده شده است و نه ۷۰ خودرو. چرا مجلس شورای اسلامی و دولت تخریب می‌شود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد می‌کنید؟ چرا باید مجلس انقلابی که ضد فساد است به چنین فسادی متهم شود؟ آیا این جنگ روانی نیست؟

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنده از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ پرسیدم و ایشان به بنده گفتند در اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطه‌ای بین یکی از واحدهای مجلس و یک شرکت خودروساز خصوصی که متخلف بوده و اکنون در سازمان تعزیرات پرونده دارد، شکل می‌گیرد. آقای پژمانفر گفتند اتفاقی افتاد و برای دو روز در تابلوی رفاهی مجلس شورای اسلامی شرایطی برای دریافت خودرو درج شد، اما هیات رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی بلافاصله به این موضوع ورود کرد و جلوی این کار را گرفت. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ بوده را به این استیضاح ربط می‌دهید؟ استیضاح حق مجلس است.

 

از مخالفان استیضاح وزیر صمت می توان به میرتاج الدینی «نماینده تبریز، آذر شهر و اسکو»، سید جلیل میرمحمدی میبدی «نماینده تفت و میبد» نام برد.

یکی از مخالفان استیضاح وزیر صمت سید جلیل میر محمدی، نماینده تفت و میبد است که در این باره گفت: قرار است با عزل وزیر صمت یخچال و فریزر ارزان شود، این ادبیاتی است که ما داریم در مجلس وزیری را استیضاح می‌کنیم!وزیر می‌آید با چندین تاییدیه آمار می‌دهد، بعد می‌گوییم وزیر دروغ می‌گوید. اگر با فاطمی‌امین مشکل دارید، چرا نظام را زیر سوال می‌بریم؟

وی گفت: مجلس را متهم می‌کنیم ۴ ماه پیش خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان داده‌اند که وزیر استیضاح نشود. تو را به خدا نکنید. شما مجلس را زیر سوال می‌برید. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده‌اند. نماینده می‌گوید وزیر آشنایان خود را به وزارت‌خانه آورده، خب بگو چه کسی آمده است؟.

دیگر نماینده مخالف استیضاح، میرتاج الدینی «نماینده تبریز» سخنان خود را اینگونه شروع کرد: در یازده دوره مجلس نمونه‌ای نداریم که یک وزیر دو بار استیضاح شود. اگر نوبتی بود، نوبت دیگران بود. موفقیت دولت، موفقیت مجلس است و موفقیت مجلس، موفقیت دولت است. لطفاً دوقطبی‌سازی نکنید. معاونین وی همه پاکدست هستند و با مافیای فساد مقابله می‌کنند. معاون وی را طوری زدند که بیست روز یا در کما یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. من انتظار داشتم در خصوص شایعه اخیر، هیئت رئیسه و هیئت نظارت بر نمایندگان بیانیه خود را قرائت کنند. آنچه مورد تصدیق ما است اینکه نه کسی برای استیضاح خودرویی داده و نه کسی خودرویی گرفته است. مشکلات را نفی نمی‌کنیم. گرانی هست، اما ریشه‌ها و عوامل را باید ببینیم. خودرو یک بیماری مزمن و قدیمی دارد. انتظار ما از استیضاح کنندگان این است که راهکار ارائه کنند.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array