به گزارش ایران دکونومی، این دوره مختص ثبت‌نام‌کنندگان مرحله‌ اول خودروهای وارداتی که در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده بودند و اولویت آن‌ها مشخص شده بود است.

مهلت ثبت نام این خودروها از روز دوشنبه مورخ 1403/03/07 به مدت سه روز و تا ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه روز چهاشنبه (۹ خرداد ماه) است. متقاضیان می‌توانند سه اولویت مورد نظر خود را از بین سبد محصولات عرضه شده در این مرحله، انتخاب کنند.

 در صورت تخصیص هر کدام از سه انتخاب (براساس اولویت متقاضی و ظرفیت خودرو انتخابی) قابلیت لغو سفارش و تغییر خودرو در مراحل بعدی وجود ندارد. لذا پس از تخصیص خودرو و فراخوانی از سمت شرکت عرضه کننده، در صورت عدم واریز وجه، متقاضی محترم از لیست سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی حذف می‌گردد.

در این دوره 10 مدل خودرو عرضه شده است.و از بین ۱۰ محصول عرضه شده، پنج خودروی وارد شده‌ (توسط چهار شرکت‌ واردکننده) دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و همچنین پنج خودروی وارد شده‌ (توسط سه شرکت) ‌ دارای قیمت‌ علی‌الحساب در مبادی ورودی برای مشتریان است.

 قیمت فروش قطعی خودروهای وارداتی

تبصره: قیمت مندرج در جدول شماره 1، قیمت قطعی در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل: بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … به قیمت‌های فوق اضافه می‌گردد که واردکنندگان با رعایت آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو می توانند نسبت به دریافت آن اقدام نموده و در موعد مقرر نسبت به تحویل خودرو اقدام نمایند.

تبصره 1 – قیمت علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد. واردکنندگان  می توانند پس از فراخوان اولیه و با دریافت 50% قیمت علی الحساب نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی اقدام نمایند

تبصره 2 – قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارایه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و متعاقباً در سامانه بارگذاری خواهد شد.

تبصره 3 – عدم واریز وجه در هر یک از مراحل ذکر شده و حداکثر 5 روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه خودروهای وارداتی حذف می‌گردد.

تبصره 4 –کلیه شرکت‌های واردکننده می‌بایست مطابق  آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو نسبت به تحویل خودرو و دریافت وجه از مشتریان اقدام نمایند در صورت تاخیر در تحویل و … قراردادهای مذکور مشمول جرایم مندرج در آیین نامه فوق خواهند شد. 

تبصره 5 – تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت‌نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌گیرد.

تبصره 6 – آن دسته از ثبت نام کنندگان خودرو وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده و در پرتال خود گزینه عدم تخصیص را مشاهده می‌نمایند، در صورت تمایل نسبت به خودروهای ارائه شده در جداول فوق در این مرحله خودرو جدید انتخاب کنند.

تبصره 7 – اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده 19 آیین‌نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.

در چه صورتی خودروها در سامانه مازاد به فروش می‌روند؟

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد، این خودروها همگی در کشور موجود هستند، ارز دریافت کرده و آماده تحویل هستند؛ اما تعدادی از این ثبت‌نام کنندگان مرحله‌ اول علیرغم ۱۴ دوره عرضه‌ خودروهای وارداتی از انواع برندهای خوب دنیا، تاکنون خودرویی را انتخاب نکرده‌اند! ‌ بنابراین با توجه به اینکه این ثبت‌نامی‌های دور اول، بایستی تعیین تکلیف شوند، اگر همچنان این افراد، خودرو انتخاب نکنند، احتمالا طی مصوبه‌ای، عرضه‌ای با زمان محدود صورت گیرد و سپس در صورت عدم انتخاب مشتریان، این خودروها وارد سامانه‌ی مازاد برای مشتریان جدید شود؛ بدین ترتیب ممکن است که اولویت این مشتریان دچار مشکل شود؛ بنابراین حتما افراد باید خودرو انتخاب کنند.

 طبق قاعده‌ شورای رقابت، حداقل سه بار خودرو به صورت عادی عرضه می‌شود، چنانچه مشتری نداشته باشد، می‌تواند وارد سامانه مازاد شده و برای مشتریان جدید، عرضه صورت گیرد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array