به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، میکردائو (MakerDAO) یکی از پیشگامان در بخش امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، به دلیل تصمیم اخیر خود مبنی بر مسدود کردن دسترسی کاربران شبکه خصوصی مجازی (VPN) به پلتفرم وام‌دهی خود یعنی اسپارک پروتکل (Spark Protocol)، با انتقادات زیادی مواجه شده است.

در زمان نگارش این مطلب، کاربرانی که تلاش می‌کنند با کمک VPN به وب‌سایت اسپارک پروتکل دسترسی پیدا کنند با این خطا مواجه می‌شوند: «دسترسی به این وب‌سایت از طریق VPN مجاز نیست».

خطای دسترسی با VPN

دلیل ممنوعیت استفاده از VPN

به نظر می‌رسد این اقدام به تلاش میکردائو برای محدود کردن دسترسی کاربران ایالات متحده به این پلتفرم وام‌دهی رمزارزی مرتبط است، که در به‌روزرسانی شرایط سرویس‌دهی اسپارک پروتکل در تاریخ نهم ماه می (19 اردیبهشت) در مورد استفاده از VPN برای دور زدن بلوک به آن اشاره شده بود.

در توییتی که روز ششم آگوست (15 مرداد) منتشر شد، کریس بلِک (Chris Blec)، تحلیلگر بخش دیفای از جمله کسانی بود که گفت این تصمیم “بسیار منزجرکننده” است. او تاکید کرد که این تصمیم عملاً به عنوان یک ممنوعیت کامل برای VPNها در سراسر جهان و نه فقط در ایالات متحده عمل می‌کند.

«مسدود کردن دسترسی ساکنان ایالات متحده یک چیز است، مسدود کردن دسترسی هر کسی در سراسر جهان که برای حفظ حریم خصوصی خود از VPN استفاده می‌کند یک چیز دیگر. این یک جنگ تمام عیار علیه حریم خصوصی است.»

— کریس بلک (ChrisBlec@) . ششم آگوست 2023

بلک که یکی از مدافعان شناخته شده تمرکززدایی و حفظ حریم خصوصی است، در یک توییت دیگر خطاب به رون کریستنسن (Rune Christensen) خالق میکردائو و دیگر توسعه‌دهندگان این شرکت گفت آنها سود خود را به حفظ حریم خصوصی کاربر ترجیح داده‌اند:

“ریشه اصلی مشکل در این است که این توسعه‌دهندگان سود خود را در اولویت قرار داده‌اند. آنها موجودی حساب بانکی خود را به حریم خصوصی و حقوق شما ترجیح می‌دهند.”

میکر دائو هنوز در اینباره اظهارنظر نکرده است.

لازم به ذکر است که پلتفرم اسپارک پروتکل که در ماه می (اردیبهشت) راه‌اندازی شد، ظاهراً با اعطای استیبل کوین دای (DAI) به صورت وام، تا 8 درصد بازده سالانه را به کاربران ارائه می‌دهد. این پلتفرم وام‌دهی به عنوان سافت فورکی از Aave v3 توسط شرکت تحقیق و توسعه بلاکچین Phoenix Labs زیر مجموعه بنیاد میکر، ایجاد شد.

متن توافق عدم استفاده از VPN
قبل از اعطای وام‌های رمزارزی در اسپارک پروتکل، کاربران باید موافقت کنند که از VPN استفاده نخواهند کرد. منبع: Spark Protocol

گفته می‌شود که اسپارک پروتکل از سرویس‌های اطلاعات بلاکچین TRM برای مسدود کردن کیف پول‌هایی استفاده می‌کند که از نظر قانونی درگیر رفتارهای ممنوعه هستند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array