به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، وزارت امور خارجه بلاروس در حال کار بر روی اصلاحات قانونی است که تراکنش‌های همتا به همتا (P2P) در رمزارزهایی مانند بیت کوین را ممنوع می‌کند.

در تاریخ 2 جولای (11 تیر)، این وزارتخانه یک اطلاعیه رسمی در تلگرام در مورد قوانین جدیدی منتشر کرد که صرافی رمزارزی P2P را برای افراد ممنوع می‌کند.

این مقام به نرخ بالای جرایم سایبری در بلاروس اشاره کرد و اظهار داشت که دادستان‌های محلی از ژانویه 2023 (دی 1401) فعالیت 27 شهروند در ارائه خدمات تبادل رمزارز غیرقانونی را سرکوب کرده‌اند. مجموع درآمد غیرقانونی آنها به نزدیک به 22 میلیون روبل بلاروس (8.7 میلیون دلار) رسیده است.

این وزارتخانه استدلال کرد که خدمات رمزارزی P2P در میان کلاهبردارانی که پول‌های دزدیده شده را نقد و تبدیل می‌کنند و پول را به سازمان‌دهندگان یا شرکت‌کنندگان منتقل می‌کنند، مورد تقاضا است.

برای از بین بردن این‌چنین فعالیت‌های غیرقانونی، این وزارتخانه افراد را از P2P منع می‌کند و تنها به آنها اجازه می‌دهد تا از طریق صرافی‌های ثبت‌شده در بلاروس Hi-Tech Park (به اختصارHTP) ارزهای دیجیتال را مبادله کنند. قانونگذار اعلام کرد:

“وزارت امور خارجه در حال کار بر روی نوآوری‌های قانونی است که تراکنش‌های صرافی رمزارزی بین افراد را ممنوع می‌کند. برای شفافیت و کنترل، شهروندان فقط از طریق صرافی‌های HTP مجاز به انجام چنین تراکنش‌های مالی خواهند بود.”

این مقام همچنین خاطرنشان کرد که قصد دارد رویه‌ای مشابه رویه صرافی ارزهای خارجی را اجرا کند که برداشتن پول به دست آمده از فعالیت غیرقانونی را غیرممکن می‌کند.

این وزارتخانه نوشت: “در چنین شرایطی، فعالیت کلاهبرداران فناوری اطلاعات در بلاروس بی‌فایده خواهد بود.”

در پاسخ به اخبار بلاروس، بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال توانایی دولت در ممنوعیت معامله ارزهای دیجیتال P2P را زیر سوال بردند.

مبادله P2P ایده اصلی بیت کوین است که توسط خالق ناشناس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در وایت پیپر آن نوشته شده است. به گفته طرفداران بیت کوین مانند سامسون مو (Samson Mow)، مدیرعامل Jan3، ممنوع کردن P2P کار آسانی نیست.

مدیر اجرایی در ماه ژوئن (خرداد) به کوین تلگراف گفت که بسیاری از کاربران در چین همچنان از کانال‌های P2P برای مبادله رمزارز خود استفاده می‌کنند، علی‌رغم اینکه این کشور تمامی تراکنش‌های رمزارزی را برای کاربران در سال 2021 (1400) ممنوع کرده است.

آخرین اخبار از بلاروس تا حدودی مغایر با قوانینی است که بلاروس در سال‌های اخیر تصویب کرده است. در سال 2022، الکساندر لوکاشنکو (Alexander Lukashenko)، رئیس جمهور بلاروس، حکمی را امضا کرد که در آن حمایت رسمی کشور از گردش آزاد رمزارز مانند بیت کوین را تایید کرد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array