به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز 11 می (22 اردیبهشت) مه 2024، در پی صدور حکم دادگاه منطقه‌ای مونیخ، فروش چندین دستگاه لنوو (Lenovo) و موتورولا که از ماژول‌های WWAN استفاده می‌کنند، در آلمان ممنوع اعلام شد.  این ماژول که برای اتصال به اینترنت در تلفن‌های همراه حیاتی است، نه تنها در گوشی‌های هوشمند موتورولا، بلکه در طیف وسیعی از دستگاه‌های لنوو وجود دارد و این دو شرکت را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. ازجمله این محصولات می‌توان به تبلت‌ها و لپ تاپ‌هایی اشاره کرد که از شبکه‌های تلفن همراه مانند GSM، UMTS، LTE و 5G استفاده می کنند.

پیشینه اختلاف لنوو و شرکت آمریکایی InterDigital

اختلاف اصلی شرکت لنوو و زیر مجموعه آن یعنی موتورولا موبیلیتی (Motorola) به شرایط مجوز فناوری WWAN مورد استفاده در محصولات لنوو مربوط می‌شود. این شرکت در گوشی‌های هوشمند تازه عرضه شده خود مانند Edge 50 Ultra از نوعی فناوری استفاده کرده است که حق ثبت اختراع یا پتنت آن در اختیار شرکت آمریکایی InterDigital قرار دارد. در حقیت اختلاف نظر اصلی میان دو شرکت در مورد هزینه‌های است که لنوو باید برای استفاده از آنها بپردازد. در واقع، InterDigital ادعا می‌کند که لنوو به درخواست این شرکت برای پرداخت هزینه‌های منصفانه و معقول مجوز پاسخ درستی نداده است و از همین جهت پتنت این شرکت آمریکایی را نقض کرده است. از سوی دیگر، لنوو می‌گوید که شرایط InterDigital منصفانه نیست و قصد دارد به این تصمیم اعتراض کند.

ممنوعیت لنوو در آلمان

البته به عقیده صاحب‌نظران، ریشه این اختلاف را باید در دنیای پیچیده پتنت‌های ضروری استاندارد (SEP) و شرایط صدور مجوز منصفانه، معقول و بدون تبعیض (FRAND) جستجو کرد. در اصل، SEPها برای عملکردهای کلیدی در حوزه فناوری ارتباطات سیار بسیار مهم هستند و شرکت‌هایی مانند InterDigital چندین مورد از این پتنت‌ها را در اختیار دارند. نبود مقررات روشن در مورد الزامات اصل FRAND در اتحادیه اروپا، فضا را برای تفسیر و اختلاف نظرهای بیشتر باز گذاشته است. این اختلاف نظرها اغلب به تفسیر شرایط صدور مجوز منصفانه، معقول و بدون تبعیض بستگی دارد و آلمان به دلیل چارچوب حقوقی مناسب و رفتار منصفانه خود با شاکیان در پرونده‌های ثبت اختراع، به کانون این اختلافات تبدیل شده است. در همین راستا نیز دادگاه‌های این کشور چندین حکم علیه شرکت‌هایی مانند لنوو و موتورولا صادر کرده‌اند و آنها را از فروش دستگاه‌هایی که گفته می‌شود پتنت‌های ضروری استاندارد را نقض کرده‌اند، منع می‌کند.

رای دادگاه

دادگاه منطقه‌ای مونیخ اوایل ماه می به نفع InterDigital رای داد و واریز وثیقه چهار میلیون یورویی از سوی شاکی، منجر به اجرای فوری این ممنوعیت شد. اکنون به موجب این حکم، لنوو از فروش، ارائه یا وارد کردن دستگاه‌های دارای ماژول WWAN، از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هایی که از شبکه‌های تلفن همراه مانند GSM، UMTS، LTE و 5G استفاده می‌کنند، منع می‌شود.

منبع: gizchina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array