به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کیا روز پنجشنبه از خودروی برقی شاسی‌بلند کامپکت EV3 رونمایی کرد. این محصول بار دیگر تمایل فزاینده خودروسازان جهان برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را نشان داد.

طبق گفته این شرکت، کیا EV3 مجهز به یک دستیار صوتی جدید خواهد بود که برمبنای ChatGPT، چت‌بات مشهور هوش مصنوعی OpenAI توسعه یافته است. البته ظاهراً این دستیار صوتی صرفاً محصول OpenAI نبوده و خود این کمپانی خودروسازی نیز در ساخت آن سهیم بوده است.

کیا EV3 چه وقت به بازار می‌آید؟

 قرار است کیا EV3 و دستیار هوش مصنوعی آن برای اولین بار در جولای 2024 در کره وارد بازار شوند و پس از آن در نیمه دوم سال، بازار اروپا را فتح کند. کیا انتظار دارد پس از عرضه در اروپا، فروش این محصول را در سایر نقاط جهان نیز آغاز کند.

پابلو مارتینز، رئیس بخش طراحی تجربه مشتری کیا، گفت در حالی که مدل زبان بزرگ (LLM) مورد استفاده در این خودرو از ChatGPT گرفته شده است، اما این خودروساز آن را به‌شدت اصلاح و سفارشی کرده است. مارتینز قبل از رونمایی از EV3 در جریان یک جلسه توجیهی رسانه‌ای گفت: “این تغییرات به مشتریان ما اجازه می‌دهد از طریق دستیار جدید کیا برای سفرهای خود برنامه‌ریزی کنند، کنترل وسیله نقلیه را در دست بگیرند و به گزینه‌های سرگرمی مثل موسیقی یا بازی دسترسی داشته باشند.”

فضای داخلی کیا EV3
فضای داخلی کیا EV3

پیشینه حضور دستیار هوش مصنوعی در خودروها

وجود دستیارهای صوتی در وسایل نقلیه اتفاق تازه‌ای نیستند. اما رانندگان معمولاً به‌ندرت از آن استفاده می‌کنند. خودروسازانی مانند بی‌ام‌دبلیو، کیا، مرسدس بنز و فولکس‌واگن به این نتیجه رسیده‌اند که هوش مصنوعی مولد می‌تواند دستیارهای صوتی را بسیار توانمندتر کرده و امکان تعامل با رانندگان و سرنشینان خودرو به روشی طبیعی و محاوره‌ای را فراهم می‌کند.

بحث در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد در وسایل نقلیه، سال گذشته با افزایش جنجال‌های مربوط به این حوزه به فضای تبلیغاتی وارد شد. مرسدس بنز ربات هوش مصنوعی مکالمه محور خود را در ژوئن 2023 به سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX اضافه کرد. ماه ژانویه امسال شرکت‌های دیگری چون بی‌ام‌دبلیو و فولکس واگن نیز این فناوری را در نمایشگاه فناوری CES در لاس وگاس به نمایش گذاشتند.

گفتنی است که دستیار هوش مصنوعی کیا اولین بار در ماه آوریل با سدان کامپکت گازسوز کیا K4 رونمایی شد که تابستان امسال به بازار خواهد آمد. کیا EV3 اولین خودروی تمام برقی در مجموعه محصولات این شرکت است که به یک دستیار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز می‌شود.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array