به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، سولانا، که به عنوان “سریع‌ترین بلاکچین جهان” شناخته می‌شود، اخیراً افزایشی مجدد را در بخش استیکینگ خود شاهد بوده است. هیاهوی ایجاد شده برای پلتفرم جدید لیکوئید استیکینگ سولانا مومنتوم تازه‌ای را به این اکوسیستم تزریق کرده است. پلتفرم جدید که توجه زیادی را از سوی جامعه سولانا به خود جلب کرده است Super Stake SOL نام دارد و توسط دریفت پروتکل (Drift Protocol) توسعه یافته است. این پلتفرم به معامله‌گران ماجراجو اجازه می‌دهد تا با اهرمی کردن مشتقات استیکینگ سولانای خود تا 10 درصد سود بیشتری کسب کنند.

در این مورد، مشتقه انتخابی Marinade-SOL (mSOL) ارائه شده توسط مرینید فایننس (Marinade Finance) است. پلتفرم Super Stake SOL از توکن‌های mSOL به عنوان وثیقه برای قرض گرفتن و استیک کردن توکن‌های SOL اضافی در یک لوپ (Loop) استفاده نموده و سود بالقوه این سپرده‌گذاری را بسته به اهرم انتخابی کاربر، تا سه برابر بیشتر می‌کند.

گفتنی است که میکردائو (MakerDAO)، غول امور مالی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم (DeFi)، با استفاده از پروتکل stETH Yield Multiple Staking از طریق شبکه آوی (Aave) محصول استیکینگ مشابهی را راه‌اندازی کرده است.

ناگفته نماند که این سرگرمی خطراتی نیز به همراه دارد، به خصوص زمانی که تفاوت قیمت بین توکن‌های “واقعی” سولانا (SOL) و توکن‌های SOL مشتق شده شروع به افزایش می‌کند. اگر قیمت mSOL در مقایسه با دارایی پایه، به میزان چشمگیری کاهش یابد، احتمال لیکوئید شدن دارایی معامله‌گران افزایش پیدا می‌کند. آشفتگی‌هایی که سایر پلتفرم‌های استیکینگ مبتنی بر سولانا تجربه کرده‌اند نمونه‌هایی آموزنده از این وضعیت هستند و اختلالات به‌وجود آمده در خلال سقوط صرافی اف تی ایکس (FTX) در نوامبر 2022 یکی از بارزترین آنها است.

با وجود خطرات موجود، تقاضا برای این محصول در میان معامله‌گران سولانا همچنان بالاست. این پروتکل ظرف چند روز به حداکثر ظرفیت خود نزدیک شد. به نظر می‌رسد Super Stake SOL همان کاتالیزور مهمی است که در اکوسیستم دیفای این بلاکچین محبوب نیاز بود. بازار پررونق توکن‌های غیرمثلی (NFT) نیز به این فشار کمک کرده است. علیرغم فشارهای نظارتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و تسلط فزاینده بیت کوین بر بازار کریپتو، رمزارز SOL در 14 روز گذشته افزایش چشمگیر 25 درصدی را تجربه کرده است.

نمودار هفت روزه قیمت سولانا

تقاضا و ریسک موجود در محصول جدید استیکینگ سولانا

سولانا تلاش دارد به سطوح قیمتی بازگردد که قبل از طبقه‌بندی به‌عنوان اوراق بهادار توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و افت چشمگیر بعد از آن در ماه گذشته، در آن قرار داشت. این پروژه از سوی ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، تقویت شد. وی اخیراً از اقدامات SEC علیه این رقیب سرسخت اتریوم انتقاد کرد و آن را ناعادلانه خواند. سولانا قبلاً نیز تأثیرات مثبت اظهارات بوترین را تجربه کرده است، برای مثال، یک توییت حمایتی از او در دسامبر 2022 به پامپ قیمت و افزایش جامعه سولانا کمک زیادی کرد.

در حالی که حرکت اخیر سولانا دلگرم کننده است، معامله‌گران باید مراقب ریسک‌های احتمالی یک پلتفرم لیکوئید استیکینگ و پلتفرم‌های مبتنی بر مشتقات باشند. پتانسیل سود اهرمی این پلتفرم نیز احتمال زیان را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. از آنجایی که اکوسیستم سولانا با پشتکار به روند توسعه خود ادامه می‌دهد، ضروری است که مشارکت‌کنندگان در این شبکه بلاکچین نسبت ریسک به ریوارد هر اقدامی را قبل از شرکت در چنین فعالیت‌هایی با دقت ارزیابی کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: ethnews

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array