به گزارش ایران دکونومی، به‌منظور تشویق و حمایت از برخی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و رشد فعالیت‌های اقتصادی، دولت برخی مشاغل را از پرداخت مالیات کارتخوان معاف کرده است.

در واقع، مشاغل معاف از مالیات کارتخوان، مشاغل کوچک و متوسطی هستند که باتوجه‌ به سقف درآمدی از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

به نظر می‌رسد معاف کردن برخی مشاغل از پرداخت مالیات کارتخوان، افراد را به سمت استفاده از روش‌های پرداخت الکترونیک تشویق کرده و شاهد کاهش استفاده از نقدینگی خواهیم بود. در این مطلب به مشاغل معاف از مالیات کارتخوان، استعلام مالیات کارتخوان، نحوه محاسبه مالیات کارتخوان، سقف معافیت از مالیات کارتخوان و…خواهیم پرداخت.

فهرست مشاغل معاف از مالیات کارتخوان ۱۴۰۲:

۱. نانوایی‌ها

۲. سوپرمارکت‌ها

۳. داروخانه‌ها و مراکز خدمات درمانی

۴. جایگاه‌های سوخت اتوماتیک و دستی

۵. فروشگاه‌های فروش و ساخت محصولات هنری

۶. حمل و نقل درون شهری و تاکسی

۷. مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان

۸. روزنامه فروشی‌ها

۹. دفتر خدمات مخابراتی

۱۰. موسسه‌های خیریه

۱۱. فروشگاه‌های فروش کتاب و محصولات رسانه‌ای

۱۲. عوارض راه و پارکینگ‌ها

۱۳. وجوه دولتی و قوه قضاییه

۱۴. اشخاص و شرکت‌های مواد غیرمعدنی و نفتی

۱۵. باشگاه‌ها و موسسه‌های ورزشی

۱۶. شرکت‌های دانش بنیان با سطح فناوری ۱

این فهرست مشاغلی هستند که از پرداخت مالیات کارتخوان معاف شده‌اند. اما برای این مشاغل شرایط خاصی در نظر گرفته شده است که اگر مشمول آن شرایط باشند، معاف خواهند شد.

مالیات کارتخوان چقدر است؟

طبق قانون مالیات‌ مستقیم کشور، پله اول کسانی هستند که سود آنها کمتر از 35 میلیون و 600 هزار تومان است و بنابراین شامل پرداخت مالیات کارتخوان نمی‌شوند.

پله دوم مالیاتی: مشاغلی که مازاد سود آن‌ها بین 35 میلیون و 600 هزار تومان تا 50 میلیون تومان در سال است و باید ۱۵ درصد مالیات پرداخت کنند.

پله سوم مالیاتی: مشاغل با مازاد سود 50 تا 100 میلیون تومان که شامل 20 درصد مالیات می‌شوند.

پله چهارم مالیاتی: درآمد سالانه 100 میلیون تومان، 25 درصد مالیات تعلق می‌گیرد که صاحب کسب‌وکار باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. البته فقط مالیات کارتخوان نیست، برخی از فروشگاه‌ها موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز هستند.

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان

محاسبه مالیات کارتخوان طی ۵ مرحله زیر انجام:

1-کشف مبلغ فروش یا درآمد

به شکل پیش فرض کل وجوه واریز شده به حساب‌های بانکی به جز وجوه انتقالی بین حساب‌های بانکی شخص و سود سپرده بانکی و یارانه، فروش یا درآمد شخص تلقی می‌گردد.

 اگر بخشی از وجوه واریز شده منشأ معاف یا غیرتجاری دارند باید مستندات آن به ممیز مالیاتی تحویل گردد تا آن‌ها نیز از جمع واریزی‌ها کسر گردد. عددی که پس از بررسی نهایی وجوه واریز شده به‌دست می‌آید فروش شخص تلقی می‌گردد.

2-کشف سود فعالیت

در مرحله دوم باید بررسی شود که وجوه دریافت شده بابت فروش چه کالا یا خدماتی بوده‌ است. در نهایت ضریب سود فعالیت را از جدول سود فعالیت که در سایت سازمان امور مالیاتی بارگذاری شده است، استخراج می‌کنند.

3-محاسبه درآمد مشمول مالیات

از حاصل ضرب عدد فروش خالص به‌دست آمده در مرحله یک در ضریب مالیاتی مرحله دو، درآمد مشمول مالیات به‌دست می‌آید.

4-کسر معافیت

در صورتی که شخص به صورت انفرادی فعالیت نموده و مشمول معافیت ماده ۱۰۱ باشد، این معافیت از درآمد مشمول مالیات کسر می‌شود.

5-محاسبه مالیات با استفاده از نرخ مالیاتی

اگر حساب بانکی مربوط به مشاغل باشد چه انفرادی و چه مشارکتی، مالیات با نرخ ماده ۱۳۱ محاسبه می‌شود. و اگر حساب بانکی مربوط به اشخاص حقوقی باشد با نرخ ۲۵ درصد مندرج در ماده ۱۰۵ می‌شود.

سقف معافیت از مالیات کارتخوان

طبق قانون مالیات‌ مستقیم کشور، مشاغلی که سود کمتر از ۳۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان در سال دارند از پرداخت مالیات معاف هستند. این مشاغل در دسته پله اول مالیاتی قرار می‌گیرند و درصورتی‌که مبلغ درآمد سالانه بیشتر از این مقدار باشد، نسبت به سود برای آن‌ها مالیات در نظر گرفته می‌شود.

استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی

اگر قصد دارید تمامی دستگاه‌های کارتخوانی که به نام شما ثبت شده را استعلام بگیرید، کافی است با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir و پس از وارد کردن کد ملی و شماره همراه، وارد پنل شخصی خود در سازمان مالیات شده و پرونده‌های باز خود را مشاهده نمایید. در این سامانه تمامی دستگاه‌های کارتخوان که به نام شما ثبت شده، نمایش داده می‌شوند.

نحوه لغو مالیات کارتخوان

دارندگان دستگاه کارتخوان در صورتی که به هر دلیل از دستگاه خود استفاده نمی‌کنند باید نسبت به غیر فعال کردن دستگاه مورد نظر اقدام کنند. غیر فعال کردن دستگاه‌های کارتخوان به سادگی و از طریق درگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود تا دستگاه مورد نظر مشمول پرداخت مالیات نباشد.

برای این کار کافی است که افراد به قسمت ساماندهی پذیرنده‌های بانکی در سامانه سازمان امور مالیاتی وارد شده و کلیه دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی ثبت شده به نام خود را مشاهده نمایند.

در قسمت ساماندهی پذیرنده‌های بانکی این امکان فراهم شده است که بتوان برای دستگاه‌های کارتخوان یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، درخواست غیرفعال‌سازی ارائه کرد. به این ترتیب دارندگان دستگاه یا درگاه پرداخت می‌توانند به هر دلیل برای غیرفعال‌سازی آن‌ها اقدام کرده تا مشمول پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان در درگاه پرداخت نباشند.

نحوه اعتراض به مالیات کارتخوان

برای ثبت اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان ابتدا به آدرس اینترنتی tax.gov.ir مراجعه نموده و پس از ورود به صفحه روی عنوان ورود به سامانه اعتراضات و شکایات کلیک نموده و شکایت خود را ثبت کنید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array