به گزارش ایران دکونومی، آلمان نسبت به برنامه‌های بروکسل برای توقیف دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه جهت بازسازی اوکراین اعتراض کرده و هشدار داد که هر گونه اقدام عجولانه می‌تواند خطرات قانونی بالایی را به همراه داشته باشد.

به گزارش فایننشال تایمز بریتانیا، کمیسیون اروپا در حال کار بر روی طرحی است که طی آن می‌تواند میلیارد‌ها یورو از دارایی‌های مسدود شده روسیه را با درخواست از موسسات مالی جمع آوری کرده و بخشی از سود به دست آمده را برای بازسازی اوکراین مورد استفاده قرار دهند.

با این پیشنهاد و در پی نگرانی هایی که بانک مرکزی اروپا نسبت به این طرح اعلام کرد، برلین و سایر پایتخت های اروپا خواستار بررسی برنامه‌های جایگزین دیگری برای این کار شدند.
مقامات ارشد دولت آلمان گفتند که تردید دارند این طرح از حمایت کافی برخوردار باشد، زیرا مخاطرات قانونی بسیار زیادی دارد.

یک مقام وزارت امور خارجه این کشور گفت: آلمان هر کاری که از نظر قانونی می‌تواند برای شناسایی و مسدود کردن دارایی‌های افراد و شرکت‌های تحریم شده روسی انجام می‌دهد، اما ایده استفاده از پول روسیه برای بازسازی اوکراین مسائل مالی و حقوقی پیچیده‌ای را ایجاد خواهد کرد.
بر اساس آمار‌های جدید، اتحادیه اروپا بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو (۲۱۵ میلیارد دلار) از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده است.
کریستین ویگاند، سخنگوی کمیسیون اروپا این ارقام را تایید کرد و گفت: اتحادیه اروپا متعهد به پرداخت خسارت روسیه به اوکراین است، به همین دلیل است که اتحادیه اروپا در حال بررسی راه‌هایی برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده و اثبات شده روسیه برای این منظور است.
پیشتر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مقاله‌ای در وب سایت خود هشدار داده بود که مصادره دارایی‌های روسیه در کشور‌های غربی تهدیدی برای اقتصاد جهانی خواهد بود.
این گزارش به استدلال چندین مقام آمریکایی، از جمله جانت یلن، وزیر خزانه داری، اشاره می‌کند که مصادره دارایی‌ها می‌تواند «سابقه‌ای برای نقض مبانی حقوقی غرب» باشد؛ چرا که سطح اعتماد جهانی را تضعیف می‌کند و کشورهای خارجی به دلیل ترس از مصادره دارایی‌های خود، تمایل کمتری به نگهداری سپرده در بانکهای اروپایی و آمریکایی خواهند داشت.

منبع: Financial times

آخرین اخبار اقتصادی

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array