به گزارش ایران دکونومی، درگاه‌های پرداخت وندار پس از دریافت چندین هشدار به دلیل تخلف از قوانین، در بیستم فروردین امسال از سوی شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک مسدود شده بود. اکنون مهدی عبادی، مدیرعامل وندار از رفع این مسدودیت خبر داده و گفت: با دستور شاپرک، از روز پنجشنبه عصر درگاه‌های وندار پس از ۱۸ روز فعال شد و این اقدام در پی تغییرات انجام شده در مدل کسب‌وکار وندار رخ داده است. او از تغییرات به وجود آمده در این مدل اطلاعات بیشتری نداده است.

در اسفندماه گذشته، شاپرک در نامه‌ای محرمانه به تعدادی از سرویس‌های پرداخت‌یاری مشمول تجمیع وجوه، تسویه حساب و سرویس انتقال وجه داخلی، به دلیل وقوع تخلف هشدار داده بود که در ادامه‌ این توجیه تقریباً سه هفته قبل درگاه‌های پرداخت وندار مسدود شده ‌بود.

در ۱۴ آذر ۱۴۰۱ بود که شاپرک به پرداخت‌یارها درباره ممنوعیت انتقال وجه‌شان به پرداخت‌یاری هشدار داده بود. استدلال شاپرک در ابلاغیه‌ مذکور این بود که برخی از پرداخت‌یارها علاوه بر عدم تسویه وجوه دریافتی از مشتریان با پذیرندگان پشتیبانی شده در چارچوب پرداخت‌یاری، نسبت به نگهداری وجوه در کیف پول درون پرداخت‌یارها اقدام کرده و امکان انتقال وجوه مذکور از کیف پول یک مشتری به مشتری دیگر نزد همان پرداخت‌یارها فراهم شده است.

طبق اطلاعات، پس از مسدودی درگاه‌های وندار، تعداد دیگری از پرداخت‌یارها نیز با مشکل مسدودی درگاه مواجه گردیده‌اند.

استدلال شاپرک برای مسدودسازی درگاه پرداخت وندار؛ تخلف درجه یک چه بود؟

پس از این‌که شرکت‌های پرداخت‌یاری زیر ذره‌بین شاپرک قرار گرفتند، شاپرک با ثبت تخلف درجه یک برای شرکت‌هایی مانند: پرداختیاری پرداخت‌پی و وندار، اقدام به مسدودسازی پرداخت‌یارها کرد. اما این تخلف درجه یک چه بود؟

در نامه ابلاغیه شاپرک چنین استدلال شده است که نظر به بررسی‌های کنونی صورت گرفته بر روی کسب‌وکار و اطلاعات پذیرندگان آن شرکت، موارد ذیل مغایر با الزامات و چارچوب‌های تعیین شده ارزیابی گردیده است.

۱. تجمیع وجوه با استفاده از حساب مدیر عامل یا یکی از اعضای هیأت مدیره. مطابق با فصل دوم کتابچه جامع الزامات پرداختیاری با عنوان الزامات، ضوابط و فرایند اجرایی فعالیت پرداخت‌یاران و پذیرندگان پشتیبانی‌شده در نظام پرداخت کشور بند ۷-۹ “پرداخت‌یار مجاز به تجمیع مبالغ ناشی از تراکنش‌های پذیرندگان پشتیبانی شده خود در حسابی که در موافقت‌نامه بین پرداخت‌یار و شاپرک اعلام شده و مورد تأئید قرار گرفته است، می‌باشد و استفاده از هر نوع حساب دیگری برای تجمیع مبالغ تراکنش‌ها ممنوع است.”

۲. ارائه اطلاعات نادرست در تعریف در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک. مطابق با فصل دوم کتابچه جامع الزامات پرداخت‌یاری با عنوان الزامات، ضوابط و فرایند اجرایی پرداخت‌یاران و پذیرندگان پشتیبانی‌شده در نظام پرداخت کشور بند ۱۰-۱۰ “در تراکنش‌های اینترنتی، ارائه خدمات پرداخت توسط پرداخت‌یار باید صرفاً در صورت یکسان بودن منشاء درخواست تراکنش با آدرس اینترنتی ثبت شده در سامانه جامع پذیرندگان انجام شود.”

۳. عدم رعایت الزامات کلان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های پول و اعتبار مقررات ضد پولشویی، شامل ارائه اطلاعات نادرست از کد صنف پذیرندگان پشتیبانی شده با کسب‌وکار واقعی پذیرنده پشتیبانی شده و عدم ثبت اطلاعات صحیح منطبق با کسب‌وکار.

لذا لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح موارد مطرح شده اقدام و نتیجه را حداکثر تا ۵ روز پس از تاریخ نامه جهت بررسی مجدد انطباق با الزامات به شرکت شاپرک منعکس نمایند، بدیهی است که در صورت عدم اقدام لازم از سوی آن شرکت تا مدت زمان تعیین شده، مطابق با مستند “آیین‌نامه انضباطی شرکت‌های پرداخت‌یار” تبعات نظارتی ناشی از آن طبق جدول شماره ۲ آیین‌نامه مذکور (شامل اخطار کتبی، عدم پرداخت کارمزد تا زمان رفع مشکل/ کسر قطعی کارمزد، توقف یا محدودسازی توسعه کسب‌وکار، تعلیق موافقت‌نامه همراه با شرکت‌های پرداخت‌یار…) وجود دارد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array