به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در کنفرانس Viva Tech در پاریس، «ورنر فوگلز» مدیر ارشد فناوری آمازون و «جیمز مانیکا» معاون ارشد فناوری گوگل، در مورد پتانسیل بزرگ هوش مصنوعی برای اقتصادها و جوامع باز، صحبت کردند.

این اظهارات تنها یک روز پس از تصویب قانون هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا عنوان شد، یک قانون پیشگامانه که قوانین جامعی را بر AI تعیین می‌کند. 

شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا سعی دارند مورد توجه و تحت حمایت رگولاتور قرار بگیرند، زیرا با انتقاداتی مواجه هستند؛ از جمله اینکه کسب‌وکارهای عظیم آنها تأثیر نامطلوبی بر شرکت‌های کوچک‌تر در حوزه‌هایی از تبلیغات گرفته تا خرده‌فروشی و تولید رسانه دارد. 

از آنجا که رگولاتورها در سراسر جهان برای مهار آسیب‌های مرتبط با این فناوری تلاش می‌کنند؛ غول‌های فناوری آمریکا در این کنفرانس درباره مزایای هوش مصنوعی برای بشر صحبت کردند.

شایان ذکر است که نظرات آنها در حالی بیان می شود که اولین قانون مهم جهان در زمینه هوش مصنوعی؛ قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، چراغ سبز نهایی را دریافت کرد. رگولاتورها به دنبال مهار مضرات و سوء استفاده از این فناوری هستند، مانند اطلاعات نادرست و سوء استفاده از قانون کپی رایت.

مدیر ارشد فناوری آمازون گفت: هوش مصنوعی می‌تواند برای حل برخی از سخت‌ترین مشکلات جهان استفاده شود.

وی افزود: در حالی که AI پتانسیل تجاری بسیار بالایی دارد، در عین حال ما باید مسئولانه از این فناوری برای حل برخی از سخت ترین مشکلات جهان استفاده کنیم. 

فوگلز گفت: در حال حاضر این فناوری می‌تواند برای جمعیت‌ سراسر جهان مفید باشد. او نمونه‌هایی از نحوه استفاده از هوش مصنوعی در «جاکارتا» اندونزی، برای پیوند دادن صاحبان مزارع کوچک برنج به خدمات مالی را ذکر کرد. همچنین می‌توان از AI برای ایجاد یک زنجیره تأمین کارآمدتر برای برنج استفاده کرد، که او آن را «مهم‌ترین ماده غذایی» جهان نامید؛ چرا که 50 درصد از کره زمین به برنج به عنوان منبع اصلی غذا وابسته است.

معاون ارشد فناوری گوگل نیز به بحث نوآوری مسئولانه پرداخته و گفت که هوش مصنوعی می‌تواند از دیدگاه سلامت و بیوتکنولوژی نیز مزایای زیادی داشته باشد. 

وی افزود: نسخه‌ای از مدل هوش مصنوعی Gemini گوگل که اخیراً توسط این شرکت منتشر شده است، برای کاربردهای پزشکی طراحی شده و قادر به درک زمینه‌های مرتبط با حوزه پزشکی است.

واحد هوش مصنوعی گوگل، نسخه جدیدی از مدل هوش مصنوعی AlphaFold 3 خود را منتشر کرد که می‌تواند «همه مولکول‌های زنده، نه فقط پروتئین‌ها» را درک کند و این فناوری را در دسترس محققان قرار داده است.

Manyika همچنین نوآوری‌های گوگل در این زمینه؛ از جمله فناوری جدید «واترمارکینگ» برای شناسایی متون تولید شده توسط هوش مصنوعی را نام برد. وی همچنین اذعان داشت که گوگل فناوری واترمارکینگ خود را به صورت باز قرار داده است تا هر توسعه‌دهنده‌ای بتواند «بر روی آن بسازد و آن را بهبود بخشد».

رگولاتورهای اتحادیه اروپا قوانین جهانی را تعیین کردند

اظهارات «مانیکا» معاون ارشد فناوری گوگل، تنها یک روز پس از تصویب قانون هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا منتشر شد؛ یک قانون پیشگامانه که قوانین جامعی را بر AI تعیین می‌کند. 

قانون هوش مصنوعی یک رویکرد مبتنی بر ریسک را بر AI اعمال می‌کند، به این معنی که با برنامه‌های کاربردی مختلف این فناوری بسته به تهدیدات درک شده‌ای که ایجاد می‌کنند، متفاوت رفتار می‌شود.

معاون ارشد فناوری گوگل با اشاره به نگرانی از متمرکز شدن بر خطرات هوش مصنوعی، اظهار داشت: ما باید به این فکر کنیم که چرا این فناوری را می‌سازیم؟ همه توسعه دهندگان حاضر در این رویداد به این فکر می‌کنیم که چگونه جامعه را بهبود دهیم، چطور کسب و کار بسازیم، چگونه کارهای خلاقانه‌ای انجام دهیم تا برخی از مشکلات جهان حل شود. 

وی افزود که گوگل متعهد است برای حل مشکل نگرانی جهانی، بین نوآوری با مسئولیت پذیری و متفکر بودن، تعادل ایجاد کند. تفکر در مورد اینکه آیا این فناوری به هر نحوی به مردم آسیب می‌رساند؟ آیا به هر نحوی به مردم نفع می‌رساند؟

با ظهور هوش مصنوعی، مخالفان این فناوری، نگران تهدیدات فزاینده سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته جدید هستند که مشاغل را تضعیف می‌کند؛ از جمله این که از مطالب دارای حق چاپ برای داده‌های آموزشی استفاده می‌کند و اطلاعات نادرست و محتوای مضر تولید می‌کند. 

اجلاس سرمایه گذاری «انتخاب فرانسه»

هفته گذشته، در اجلاس سرمایه‌گذاری خارجی «انتخاب فرانسه»، مایکروسافت و آمازون تعهداتی را برای سرمایه‌گذاری مجموعاً 5.2 میلیارد یورو (5.6 میلیارد دلار) برای ایجاد زیرساخت‌های ابری و هوش مصنوعی و مشاغل در فرانسه امضا کردند.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، با «اریک اشمیت» مدیرعامل سابق گوگل، «یان لیکان» دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا، و «مانیکا» معاون ارشد فناوری گوگل، در کاخ الیزه دیدار کرد تا در مورد راه‌های تبدیل پاریس به یک مرکز جهانی AI صحبت کنند.

در بیانیه ای که توسط الیزه منتشر شد و از طریق گوگل ترنسلیت به انگلیسی ترجمه شد، مکرون از حضور رهبران شرکت‌های فناوری مختلف در فرانسه استقبال کرد و از آنها به خاطر تعهد به فرانسه برای حضور در «Viva Tech» تشکر کرد.

ماکرون گفت: مایه افتخار من است که شما به عنوان استعدادهای برتر حوزه هوش مصنوعی جهانی در اینجا حضور دارید.

«مت کالکینز» مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری شرکت آمریکایی Appian، به CNBC گفت: شرکت‌های بزرگ فناوری، تأثیر نامتناسبی بر توسعه و استقرار فناوری‌های هوش مصنوعی دارند.

وی همچنین در رابطه با پتانسیل بروز انحصار حول فناوری بزرگ و هوش مصنوعی بزار نگرانی کرد و گفت: اگر از داده‌های فردی و تجاری استفاده کنیم، به حریم خصوصی بیشتری از آنچه امروز هست نیاز داریم.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array