به گزارش ایران دکونومی، تسکا یکی از شرکت‌های ارائه دهنده راه‌کارهای نوین فناوری اطلاعات و پرداخت الکترونیکی در کشور بوده که در طول ۱۰ سال فعالیت، توانسته به یکی از بازیگران جدی در این حوزه مبدل شود. این شرکت به‌تازگی به منظور الکترونیکی کردن پرداخت‌ها، بخشی را تحت عنوان «مرکز تولید و نوآوری تسکا» فعال کرده است.

فرزاد مقدم، مدیرعامل تسکا گفت که در سال ۱۳۹۸ اقدام به ساخت مرکز تولید و نوآوری تسکا کردیم تا هم مرکز خط تولید و مونتاژ تجهیزات خود را به آنجا انتقال دهیم و هم این فضا به مکانی برای بهره‌برداری و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در زمینه مراکز داده هوشمند (Smart Data Center)، امنیت اطلاعات و همچنین به‌شکل تخصصی در حوزه فناوری‌های نوین تبدیل شود. همین‌جا باید این خبر را بدهم که در سال جاری این مرکز با هدف ارتقای فنی زیرساخت‌ها، دیتاسنتر هوشمند و سرویس‌های تسکا به بهره‌برداری می‌رسد و کار آن به شکل رسمی آغاز می‌شود.

او با اشاره به این‌که در فاز دوم افتتاح از مرکز نوآوری تسکا، متخصصان در حال اتصال فیبرنوری در این مجموعه هستند، افزود که کل مرکز داده هوشمند تسکا به این مرکز نوآوری، انتقال داده خواهد شد و در فاز سوم بحث آموزش به نیروها آغاز می‌شود. همچنین این مرکز تلاش دارد تا نیاز به دانش، نگرش و راه‌کارهای انتخاب صحیح تجهیزات مناسب و مرتبط با فعالیت کسب‌وکارها و سازمان‌ها را از طریق مشاوره ارائه بدهد.

اکنون سرمایه انسانی مرکز نوآوری تسکا ۳۵ نفر بوده و قرار است با راه‌اندازی بخش‌هایی که ذکر شد، این نیرو افزایش یابد. علاوه بر آن، هم‌زمان با توسعه فعالیت‌های تسکا در بخش تولید و مونتاژ تجهیزات، مرکز داده هوشمند تسکا نیز به این مرکز نوآوری منتقل خواهد شد. مقدم در این خصوص گفت که این مرکز داده هوشمند، سرویس‌هایی ویژه به صنایع حساس را ارائه می‌دهد که از سال گذشته تاکنون، سرویس‌ها آغاز و با اقبال خوبی مواجه شده است. البته ماهیت مأموریت این مرکز آموزش‌محور بوده و در این راستا از پتانسیل‌های شرکای خارجی خود استفاده کرده و به نیروی محلی آموزش داده می‌شود.

جنگ دائمی با رگولاتور از مهم‌ترین چالش‌های تسکا

آن‌گونه که مدیرعامل تسکا بیان کرد، یکی از چالش‌های اساسی و مهم این شرکت سخت‌گیری‌های رگولاتورها می‌باشد. فرزاد مقدم گفت که صمت، بانک مرکزی و شاپرک از رگولاتورهای حوزه فعالیت ماست که با آنها چالش جدی داریم. به نظر من چالش منابع انسانی نیز ناشی از همین رویکر وگولاتورهاست. این رویکرد آن‌قدر سخت‌گیرانه بوده که روندهای ایجاد خلاقیت در اکوسیستم نوآوری کشور به روش‌های مختلف کور شده و همین رویکرد نیز باعث یأس تیم‌های خلاق می‌شود.

او با بیان این‌که این رویکرد سبب محدودسازی فضا برای ایده‌های خلاق در ایران گردیده، تصریح کرد که نیروهای انسانی کماکان جذب شرکت‌های خارجی می‌شوند، چون رگولاتور چالش‌های دائمی برای ما ایجاد کرده و رویکردش همچنان همین است.

مقدم همچنین در مورد رویکرد تسکا در مواجهه با رگولاتورها افزود که ما با رگولاتور تعاملی نداریم، بلکه همواره با آنها در جنگ هستیم. این موضوع امروز یک حقیقت است که ما در بحث توسعه خدمات حوزه فناوری اطلاعات همه روزه درگیر چالش‌های برآمده از نهاد رگولاتور هستیم و این مسئله بخش عمده‌ای از انرژی ما را در این سال‌ها به خود اختصاص داده است. برای رسیدن به بلوغ در صنعت فناوری اطلاعات باید هزینه کرد که قبل از این بسیاری این هزینه را نمی‌پذیرفتند، اما حالا همگی به این نتیجه رسیده‌اند که رگولاتور دست شرکت‌ها را بسته و مانعی برای نوآوری شده است.

طبق صحبت‌های مدیرعامل تسکا، مهاجرت نیروی انسانی متخصص و نبود نیروی جایگزین از چالش‌های دیگر تسکا خواهد بود.

منبع: تسکا

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array