به گزارش ایران دکونومی، در ادامه روند ضعیف ارتباطات و فشاری که این شبکه تحمل می‌کند، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور نیز در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۸۵.۵ رسیده که نسبت به ماه فروردین ۲.۸ درصد و همچنین نسبت به ماه مشابه آن در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۴.۶ درصد افزایش داشته است. این آمار بیانگر تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه امسال می‌باشد که نزدیک به ۵۴.۶ درصد بوده است. در بخش خدمات ارتباطی تورم نقطه به نقطه در ماه گذشته ۲۳ درصد بوده است که افزایش قابل ملاحظه در آن مشاهده می‌شود.

البته بالاترین آمار تورم ماهانه در حوزه ارتباطات در این اواخر به ابتدای زمستان سال گذشته تعلق داشت که چیزی بالغ بر ۲.۹ درصد گفته شده بود. مرکز آمار در گزارش خود تورم نقطه به نقطه بخش ارتباطات در ماه گذشته را ۲۱.۹ درصد اعلام کرد. در فروردین ماه نیز تورم ماهانه این بخش ۱.۹ درصد اعلام شده بود.

علاوه بر آن مرکز آمار در این گزارش خود گفته است که تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر با ۲.۸ درصد بوده است که در این بین، خدمات حوزه ارتباطات، تورم ۲.۷ درصدی را تجربه کرده است. این رقم بیشتر از تورم ماهانه حوزه‌های خدمات حمل‌ونقل و آموزش و کالاهایی همچون مسکن، آب، برق، گاز و نان و غلات محسوب می‌شود. همچنین بیشترین تورم ماهانه اردیبهشت ماه به دخانیات تعلق داشته است.

البته این افزایش تورم در حوزه ارتباطات اولین‌بار نیست که افزایش چشمگیری را تجربه می‌کند، در دی‌ماه سال گذشته نیز شاخص‌های قیمت خدمات این حوزه برای خانوارهای شهری، ۲۱۴.۱ بود که این رقم کمترین میزان را نسبت به بقیه کالاها و خدمات مصرفی ارائه شده در گزارش مرکز آمار به خود اختصاص داده بود. اما همین بخش نیز تورمی ۲.۹ درصدی را نسبت به ماه قبل از آن برای خانوارهای شهری تجربه کرده بود که مشابه پوشاک و کفش، مسکن و مبلمان و لوازم خانگی بوده است.

در حالی که شاخص قیمت ارتباطات برای خانوارهای روستایی عدد ۱۹۰ را نشان می‌داد، که این رقم تورمی ۲ درصدی نسبت به آذر ۱۴۰۱ داشت. به طور کلی، شاخص قیمت خدمات حوزه ارتباطات برای همه خانوارهای کشور ۲۱۰.۴ اعلام شده بود. پس از آن در اواخر بهمن ماه سال گذشته این شاخص در حوزه اطلاعات و ارتباطات، ۳۱۳.۲ اندازه‌گیری شد که نسبت به فصل قبل تورمی ۲.۹ درصدی را نشان داده بود.

منبع: پیوست

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array