به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بیت کوین (BTC) از روز دوم فوریه در محدوده باریکی بین 42580 تا 43422 دلار در نوسان بوده است. تحلیلگران دلیل اصلی این مرحله تحکیم پس از نوسانات منفی ناشی از راه‌اندازی ETFهای بیت کوین را توقف نسبی فشار فروش در صندوق GBTC گری اسکیل می‌دانند.

نمودار هفتگی بیت کوین
نمودار هفتگی قیمت بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD)؛ منبع: TradingView

حجم معاملات روزانه ETFهای بلک‌راک و پروشیرز از GBTC پیشی می‌گیرد

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) تبدیل شده GBTC گری اسکیل از زمان شروع معاملات در  روز 11 ژانویه (21 دی) از نظر حجم معاملات روزانه تسلط کاملی بر بازار ETFهای اسپات بیت کوین داشت. ولی با جهش دو صندوق IBIT بلک‌راک و BITO پروشیرز این تسلط از روز 1 فوریه (12 بهمن) رو به کاهش گذاشت.

داده‌هایی که جیمز سیفارت، تحلیلگر بلومبرگ روز اول فوریه به اشتراک گذاشت، نشان داد که IBIT با حجم 301 میلیون دلار در این بازار پیشتاز است، در حالی که BITO روز خود را با معاملات 298 میلیون دلاری به پایان رسانده است. این درحالی است که حجم معاملات ثبت شده برای GBTC در همان روز معادل 292 میلیون دلار بوده است. حجم معاملات در سایر صندوق‌های راه‌اندازی شده در این مدت کمتر از 100 میلیون دلار بوده است.

سیفارت با اشاره به مجموع معاملات 924 میلیون دلاری این محصولات سرمایه‌گذاری بیت کوین خاطرنشان کرد که این اولین روزی است که کل حجم معاملات انجام‌شده به مقادیری کمتر از 1 میلیارد دلار می‌رسد.

عملکرد ETFهای مختلف بیت کوین.
عملکرد ETFهای مختلف بیت کوین. منبع: Coinglass

فروش GBTC همچنان رو به کاهش است

تسلط GBTC بر ETFهای اسپات بیت کوین به دلیل جریان‌های سنگین خروج از صندوق تراست این شرکت از روز اول معامله بود. این روند تا حد زیادی به فراهم شدن امکان بازخرید سرمایه‌گذاری پس از تبدیل محصول به ETF اسپات بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران نسبت داده شده است؛ کاری که قبلاً قادر به انجام آن نبودند.

علاوه بر این، طبق تحقیقات BitMEX، کارمزدهای بالای صندوق گری اسکیل باعث شده است که از روز 11 ژانویه دارایی‌های آن به ارزش بیش از 5.8 میلیارد دلار کاهش یابد. به هر حال، این سلطه طی چند روز اخیر شروع به کاهش کرده است. پیش از این، GBTC به طور متوسط 700 میلیون دلار بیت کوین به صرافی رمزارزی کوین بیس ارسال می‌کرد ولی طبق اعلام BitMEX ، این مبلغ از روز 26 ژانویه (6 بهمن) تاکنون کمتر از 300 میلیون دلار بوده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array