سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI با تغییرات مخالف نیست. در هر حال، او شروع‌کننده رقابت فعلی هوش مصنوعی با ارائه ChatGPT به دنیا بود. اما باز هم با دورکاری کارمندان، یادگاری از دوران همه‌گیری کرونا، میانه خوشی ندارد.
با عرضه این دستاورد آلتمن، یعنی ChatGPT، و خطر جایگزینی کارمندان، چندین صنعت در خطر نابودی قرار گرفتند. اما او باز هم معتقد است که استارتاپ‌ها در صورت حضور داشتن در محل کار بیشترین بهره‌وری و کارایی را دارند.

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در جلسه گفتگوی دوستانه‌ای در سان‌فرانسیسکو که توسط کمپانی فین‌تک Stripe صورت داده شده بود، آلتمن مدعی شد که “ایده دورکاری تمام‌وقت کاربران، منسوخ و از رده خارج شده است”.

او به حاضرین این جلسه گفت: “شخصاً به‌نظر من یکی از بدترین اشتباهات مرتکب شده توسط صنعت تکتولوژی در تمام دوران‌ها، گزینه دورکاری همیشگی و تمام‌وقت کارمندان، و عدم نیاز به حضور تمام اعضای یک استارتاپ در یک مکان در آن واحد بود.”
او ادامه داد: “من معتقدم که دوره آزمایشی این مسئله سپری شده و صنعت تکنولوژی هنوز به قدر کافی بی‌نقص نیست که کارمندان به‌صورت دورکاری روی پروژه‌های آن وقت صرف کنند. این مورد در استارتاپ‌ها شدت بیشتری دارد و برگزیدن چنین روش کاری‌ اصلاً توصیه نمی‌شود.”

البته او تنها کسی نیست که چنین عقیده‌ای دارد. بسیاری از مدیرعامل‌های مجموعه‌های مختلف خواستار حضور بیشتر و طولانی‌تر کارمندانشان در دفترکار شده‌اند. از جمله این افراد می‌توان به باب ایگر (مدیرعامل دیزنی)، هاوارد شولتز (مدیرعامل استارباکس) و رابرت تامپسون (مدیرعامل News Corp) اشاره کرد.

در دوران پاندمی کرونا، دورکاری یا حداقل ترکیبی از دورکاری و حضور در محیط کار، تنها گزینه ممکن برای بسیاری از کارمندان بخش اداری بود. و پس از گذشت زمان، عده زیادی این سبک کاری را به حضور هرروزه در دفترکار ترجیح دادند.

کیث رابوا، یکی از شرکای شرکت مالی و سرمایه‌گذاری Founders Fund اعلام کرد که به مفهوم “دورکاری در استارتاپ‌ها” اعتقادی ندارد، و او و شرکایش هرگز در استارتاپی که تماماً بر مبنای دورکاری‌ست سرمایه‌گذاری نخواهند کرد. به باور او، کارمندان بی‌تجربه‌تر تنها از طریق حضور در محل کار و تعامل با همکاران خود، روند کار را یاد گرفته و فرهنگ کاری را به‌وسیله تاثیرپذیری جذب می‌کنند.

دورکاری

در همین حال دیوید ریشر، مدیرعامل کمپانی رقیب Uber یعنی کمپانی Lyft، خواستار حضور مجدد کارمندانی که دورکاری را انتخاب کرده بودند در محل کار شد. آن هم درست فردای روزی که حدوداً 26% از نیروی کار، یا به عبارتی 1000 نفر از کارکنان را اخراج کرده بود. از این پس، کارکنان ملزم هستند تا در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه حتماً در دفترکار حضور داشته باشند. حضور در روزهای سه‌شنبه نیز ترغیب می‌شود.

بسیاری از کارمندان دورکار اظهار کرده‌اند که وضعیت فعلی خود را ترجیح می‌دهند و تمایلی برای بازگشت به دفترکار و یا مسیر شلوغ رفت‌وآمد ندارند. در پرسشنامه‌ای تحقیقاتی که ماه گذشته برگزار شد، حدود 56% از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که دورکاری باعث بهبود عملکرد و افزایش سرعت و تحویل پروژه‌ها برایشان شده است و 37% گفتند که دورکاری فرقی در روند کاری آنها نگذاشته است.

مدیرعامل شرکت دیجیتال مارتینگ Clearlink در این باره ابزار نگرانی کرده است که کارمندان به بهانه دورکاری، به صورت پنهانی در چند جای مختلف مشغول به‌کار باشند. او همچنین نگران است که عده‌ای با استفاده از کمک هوش مصنوعی‌هایی مانند GPT-4 درحال خالی کردن وقت خود هستند‌، اما این وقت دیگر برای کمپانی آنان بهره‌وری نخواهد داشت.

آلتمن گفت: “من شدیداً معتقدم که استارتاپ‌ها حتماً باید به‌صورت حضوری و درکنار هم به فعالیت بپردازند. و هرچقدر که یک ایده ضعیف‌تر و نامطمئن‌تر باشد، به مدت زمان بیشتری درکنار هم برای توسعه آن احتیاج خواهید داشت.”

مسلماً این حرف‌های آلتمن از روی تجربه است؛ زیرا به گفته دیگر هم‌بنیان‌گذار OpenAI، گرگ بروک‌من، این دو ماه‌ها را صرف تعیین تکلیف برای چرایی و چگونگی هوش مصنوعی اختصاصی خود کرده‌اند. این دو در نهایت تصمیم گرفتند که ChatGPT منحصراً متخصص در یک زمینه خاص، مانند مسائل حقوقی یا پزشکی، نباشد و بیشترین میزان مخاطب ممکن را هدف قرار دهد. و درنهایت به خود مخاطبان آزادی عمل استفاده از این تکنولوژی را بدهند.

استراتژی آلتمن و بروک‌من چنان موفق و تاثیرگذار بود که با وجود اینکه این کمپانی تنها 7 سال قبل تاسیس شده است، هم‌اکنون ارزش کمپانی OpenAI حدوداً 30 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

منبع: fortune

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array