به گزارش ایران دکونومی، رویداد ریبرندینگ ابردراک برگزار شد و طی این رویداد سارا راد، هم‌بنیان‌گذار و مدیر روابط‌عمومی ابردراک به تاریخچه فعالیت این استارتاپ شیرازی پرداخت. به گفته راد، آن‌ها از سال ۹۸ کار خود را شروع کردند و به حامیان خود در آن زمان قول دادند تا روزی کاری کنند که شهر شیراز به آن‌ها افتخار کند. راد با اشاره به قطعی‌های اینترنت در آبان‌ماه ۹۸ اعلام کرد آن‌ها توانستند از آن بحران عبور کرده و پایداری سرویس خود را اثبات کنند. به گفته راد، آن‌ها در سال ۹۸ توانستند زیرساخت‌های خود را ۳۰۰ درصد رشد دهند.

راد اعلام کرد آن‌ها در سال ۱۳۹۹، دفتر فیزیکی جداگانه‌ای برای خود تأسیس کردند و در همین سال به‌خاطر شیوع کرونا و رونق‌گرفتن سرویس‌های Live Vod، به عرضه این سرویس پرداختند: در همان سال دیتاسنترهای تبریز و شیراز را به مراکز خود اضافه کرده و پلتفرم Processing دیتا را به یک زیرساخت قابل اطمینان تبدیل کردیم.

راد به فعالیت ابردراک در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در این سال توپولوژی Anycast را برای همه مشتریان فراهم کردیم و پس از آن طی همکاری مشترک با شرکت‌های هاستینگ، حدود ۳۰ هزار دامنه را روی DNS SERVERهای خود آوردیم و رشد کردیم. درنهایت در این سال منابع ما ۵۰۰ برابر رشد کرد. در پایان سال ۱۴۰۰ نیز توانستیم سرمایه جذب کنیم.

مهاجرت، بلای استارتاپ‌های فعال بر لبه تکنولوژی

راد باور دارد یکی از مشکلاتی که طی یکی‌دو سال گذشته گریبانگیر تیم آن‌ها شده، موضوع مهاجرت است. او گفت که تیم فنی ابردراک براساس همین مهاجرت‌ها در سال ۱۴۰۰ به‌کلی عوض شد و آن‌ها توانستند با تکیه بر دانش فنی مدیرعامل، به مسیر خود ادامه دهند. او به ارائه سرویس سرور ابری در مهرماه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت با توجه به رشدی که طی ماه‌های اخیر داشتند، تیم پشتیبانی خود را سه‌برابر کردند: بحران قطعی و اختلالات اینترنتی در سال ۱۴۰۱ بسیار به ما آسیب زد و افزایش نرخ ارز نیز برنامه‌های ما را به‌هم ریخت.

به گفته راد، ابردراک ۲۶ هزار اکانت رجیسترشده دارد و ۴۸ هزار وب‌سایت از آن‌ها سرویس می‌گیرند: در سرورهای ابری دو هزار مشتری را سرویس دادیم که با توجه به نسخه بتا، آمار خوبی است. ظرفیت شبکه ابردراک دو‌ ترابیت است و ۲۶ میلیون نفر-ساعت از سرویس‌های لایو وی‌او‌دی ابردراک استفاده کرده‌اند. ما درحال‌حاضر ۲۷ نفر هستیم.

راد باور دارد مسیری که تا به امروز طی کرده‌اند یک مسیر معجزه‌آسا بوده است: ما بعد از این همه فعالیت باور داریم هنوز در ابتدای راه هستیم. ما تصمیم گرفتیم که به‌خاطر تجربه کاربری مناسب‌تر و ارائه سرویس بهتر، هویت ابردراک را بازتعریف کنیم و این کار را با ریبرندینگ خود انجام دادیم.

او درباره تغییرات لوگوی ابردراک نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: لوگوی جدید ما ترکیبی از حرف دال و ابر و کوه دراک است. حرکت رو‌به‌بالا در این لوگو نشانه‌ای از اشتیاق ما برای حرکت به جلو است. من افتخار میکنم که هویت ما بعد از چند سال فعالیت، به‌صورت رسمی تعریف شده است. ابردرک استفاد از رنگ‌های جدید همچون سبز، آبی و نارنجی را در هویت جدید بصری خود به‌کار برده است. این سه رنگ جدید نشان‌دهنده امنیت اطمینان و هوشمندی در این استارتاپ است.

مشکلات بازار فعالین حوزه رایانش ابری

در ادامه سینا سلطانی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار ابردراک با اشاره به اینکه بازار فضای ابری در لبه تکنولوژی قرار داشته و برای رشد و توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری و پول دارد گفت: اما کمتر کسی در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند. اگر هم کسی این کار را انجام دهد، باید بداند که وارد یک صنعت زیرساختی شده است و دست‌کم ده الی پانزده سال طول می‌کشد تا به سوددهی برسد. اما متأسفانه در ایران اکثر سرمایه‌گذاران خیلی سریع بازدهی پول خود را می‌خواهند.

سلطانی همچنین باور دارد در ایران چالش‌های دیگری نظیر نبود دیتاسنتر مناسب و اتصال نامناسب اینترنت نیز بازار شرکت‌های فعال در فضای ابری را تهدید می‌کند. به گفته او، عدم اطمینان شرکت‌های بزرگ به مجموعه‌های فعال درزمینه تکنولوژی ابری نیز مشکل دیگری است که باعث رشد کُند این بازار می‌شود.

به‌دنبال سهم‌گرفتن از بازار رایانش ابری

در ادامه این مراسم فرشاد خون‌جوش، رئیس هیئت‌مدیره ابردراک و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز، اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد شرکت‌ها از رایانش ابری استفاده کردند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۷ این عدد به ۹۰ درصد برسد.

خون‌جوش همچنین گفت که این بازار روز‌به‌روز گسترش پیدا می‌کند و نیاز به آن نیز بیشتر احساس می‌شود: در حوزه درآمد، در یک سال گذشته ۱۶۰۰ درصد رشد کردیم. نیروی کاری ما هم پنجاه درصد رشد کرده است. همچنین تعداد تیکت‌های پاسخ‌داده‌شده به مشتریان ۱۸۰۰ درصد رشد کرده که به‌خاطر زیادشدن سرویس‌های ما بوده است. infrastructure (زیرساخت) ما نیز ۵۰۰ درصد رشد کرده است. ترافیک شبکه در ابردراک نیز بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرد و اکنون ۲ هزار گیگابایت بر ثانیه است. در حوزه Rps هم باید بگویم می‌توانیم یک بیلیون درخواست را در ثانیه پاسخ دهیم. همچنین نودهای اکتیو ما ۳۰۰ درصد رشد کرده است. قدرت پردازش ما هم نیز ۱۲۰۰ درصد رشد کرده. این‌ها همه خبر از مسیر آینده درخشانی برای ما می‌دهد.

ابردراک

به گفته خون‌جوش، آن‌ها به‌دنبال داشتن بازار یک‌درصدی فضای ابری هستند؛ سهمی که شاید به ظاهر کم است، اما خون‌جوش باور دارد به‌خاطر بزرگی این بازار، نباید این عدد را دست‌کم گرفت: سایز مارکت فضای ابری در سال ۲۰۲۳ یک بازار ۸۳ همتی را در ایران شکل می‌دهد که حتی نیم درصد آن هم شامل رقم بالایی می‌شود و ما قصد داریم اندک‌اندک سهم خود را بازار فضاهای ابری بیشتر کنیم.

او در انتهای مراسم تأکید کرد چینش فعلی بازار فناوری اطلاعات ایران و جهان توسعه سریع و ناگزیر خدمات ابری را می‌طلبد، چون حوزه‌هایی مانند فین‌تک‌ها، متاورس، ارتباطات تصویری، سوپراپ‌ها، یادگیری ماشین یا حتی رمزارزها همگی نیازمند توسعه زیرساخت‌های ابری هستند. او گفت: برآورد جهانی از رشد سریع بازار ابری نشان می‌دهد این بازار تا سال ۲۰۲۶ به بیش از یک تریلیون دلار می‌رسد و ما در ابردراک مصمم هستیم بخشی از این روند جهانی را در اختیار جامعه رو‌به‌گسترش کاربرانمان در ایران بگذاریم.

منبع: دیجیاتو

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array