به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل اطلاعات بیشتری از MM1، مدل هوش مصنوعی خود منتشر کرده است. محققین کمپانی اپل موفق به توسعه و ایجاد یک راهکار آموزشی جدید شده‌اند که قادر است در آنِ واحد و به‌صورت همزمان هم داده‌های متنی و هم تصویری را به الگوریتم‌های مدل زبانی بزرگ MM1 آموزش دهد.

هوش مصنوعی MM1

با عملکرد منحصربه‌فرد مدل زبانی MM1 آشنا شوید

براساس داده‌های موجود در یافته‌های تحقیقاتی کمپانی اپل در فایل مربوط به مدل زبانی بزرگ MM1، این راهکار آموزشی جدید روشی نوین برای خلق سیستم‌های هوش مصنوعیِ هوشمندتر و خلاق‌تر می‌باشد. با بهینه‌سازی دیتاستی عظیم شامل داده‌های تصویری، اسناد ترکیبی متن-عکسی و همچنین فقط داده‌های متنی خام؛ کمپانی اپل موفق به خلق یک دستاورد جدید در تکنولوژی هوش مصنوعی شده است.

اپل در تحقیقات خود با عنوان “MM1: روش‌ها، تحلیل‌ و بینش‌ها از پیش‌آموزش LLM چند وجهی” ادعا می‌کند که این مدل زبانی بزرگ “استانداردی جدید را در عملکرد ابزارهای هوش مصنوعی بنا خواهد کرد”. استانداردی که توانایی انجام تسک‌هایی مانند نوشتن توضیحات برای تصاویر، پاسخ‌دهی به سؤالات تصویری و صحت و دقت بسیار بالا در مقوله تعامل با زبان طبیعی را به‌راحتی امکان‌پذیر می‌سازد.

تحقیقات اپل بر ترکیب مدل‌های مختلف داده‌های آموزشی و معماری مدل‌های هوش مصنوعی متمرکز است. این ترکیب نوین و جدید درنهایت منجر به توانمندسازی مدل‌های هوش مصنوعی خواهد شد. به‌نحوی که مدلی مانند MM1 توانایی درک و تولید داده‌های متنی براساس ورودی‌های ترکیبی متنی-تصویری را خواهد داشت.
این قابلیت ویژه برای رسیدگی به وظایفی که نیازمند درک عمیقی از جهان اطراف ما هستند بسیار لازم و ضروری می‌باشد. وظایفی مانند تحلیل تصاویر پیچیده و یا پاسخگویی به سؤالاتی که ملزم به درک عناصر تصویری و مفهمی می‌باشند.

همچنین در این مقاله تحلیلی به این نکته اشاره شده که مدل زبانی MM1 توانایی منحصربه‌فردی در یادگیری زبان طبیعی دارد. این مدل که دارای 30 میلیارد پارامتر مختلف است؛ عملکرد فوق‌العاده‌ای در استدلال کردن و منطق انسانی دارد.

انتشار تحقیقات کمپانی اپل درباره روند ساخت و توسعه مدل زبانی بزرگ MM1، بخشی از تلاش‌های این شرکت برای بهبود قابلیت‌های هوش مصنوعی خود می‌باشد؛ خصوصاً با توجه به اینکه رقبایی مانند گوگل، مایکروسافت و OpenAI روزبه‌روز در این مسیر پیشروی بیشتری دارند؛ اپل هم برای جا نماندن در این رقابت از هیچ‌ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

همین دیروز بود که مارک گرمن، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مشهور خبرگزاری Bloomberg خبر داد اپل در حال برگزاری مذاکرات اولیه با کمپانی گوگل است. در نتیجه این مذاکرات، اپل امیدوار است بتواند هوش مصنوعی قدرتمند Gemini گوگل را در نسل بعدی گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل iOS 18 به‌کار بگیرد.
اگر مذاکرات میان این دو غول تکنولوژی به نتیجه برسد؛ در واقع Gemini قدرت ابزارهای هوش مصنوعی اختصاصی اپل را تأمین خواهد کرد.

منبع: MacRumers

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array