به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، شایعات پیرامون توسعه یک هوش مصنوعی تبلیغاتی حقیقت داشتند. کمپانی متا و مایکروسافت با همکاری یکدیگر یک مدل زبانی هوش مصنوعی به‌نام Llama 2 را برای استفاده تبلیغاتی و همچنین تحقیقاتی توسعه داده‌اند.
متا صراحتاً اعلام کرده که این مدل زبانی پیشرفته و بهبودیافته، متن‌باز است و به‌صورت رایگان در دسترس همه کاربران قرار خواهد گرفت.

توسعه‌دهندگان و متخصصان حوزه هوش مصنوعی، مدل زبانی Llama 2 را تحت آزمایشات مختلفی قرار داده و جوانب امنیتی آن را برای استفاده عمومی تقویت کرده‌اند.
این مدل زبانی شامل سیاست‌های حریم خصوصی معمول، راهنمای طرز کار و قوانین جلوگیری از ارتکاب جرم‌هایی مانند کلاهبرداری، انتشار محتوای اسپم یا نشر اکاذیب خواهد بود.

متا قصد ارائه دو نسخه متفاوت از مدل زبانی Llama 2 را به‌صورت رایگان به کاربران دارد: نسخه مکالمه‌محور و نسخه از پیش تعلیم‌یافته.
مایکروسافت دسترسی به هوش مصنوعی Llama 2 را از طریق کاتالوگ Azure AI و ابزارهای ابری میسر ساخته است. همچنین این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند مستقیماً در ویندوز و سرویس خدمات ابری آمازون (AWS) و Hugging Face نیز اجرا شده و در دسترس باشد.

Llama 2

متا امیدوار است بتواند تا سال 2024 و با همکاری کمپانی Qualcomm، مدل زبانی Llama 2 را از طریق پلتفرم snapdragon به دستگاه‌های هوشمند (گوشی‌ها، تبلت‌ها و هدست‌ها) منتقل کند و دیگر برای اجرای آن متکی به فضاهای ابری نباشد.

نسخه اولیه مدل زبانی Llama 2 نیز متن‌باز بود، اما این نسخه صرفاً برای استفاده محققین و افراد آکادمیک توسعه یافته بود. Llama 2 به کمپانی‌های مختلف این آزادی عمل و اجازه را می‌دهد که تکنولوژی هوش مصنوعی را با توجه به نیاز و هدف خود (مثلاً چت‌بات و یا تولیدکننده تصاویر اختصاصی) شخصی‌سازی کنند.

متن‌باز بودن Llama 2 و مسائل امنیتی

شایان ذکر است که کد متن‌باز (Open source code) رویداد جدیدی در دنیای هوش مصنوعی محسوب نمی‌شود. هوش مصنوعی Stable Diffusion محصول Stability یک نمونه عالی از این تکنولوژی است، اما باز هم با این وجود رقبای قدری مانند چت‌بات GPT-4 کمپانی OpenAI ممکن است به‌دلیل مزایایی مانند سرویس اشتراکی یا درآمد ثابت، آزادی عمل کمتری داشته باشند.
با این وجود، نگرانی‌هایی وجود دارد که هکرها و دیگر افراد خطرناک از قابلیت‌های مفید تکنولوژی‌های متن‌باز به جهت دسترسی به مقاصد نادرست سوءاستفاده کنند. اما به گفته متا، متن‌باز بودن Llama 2 درنهایت ایمنی این مدل هوش مصنوعی را ارتقاء خواهد داد.

با ظهور چت‌بات GPT-4 و همچنین هوش مصنوعی Claude 2 محصول Anthropic، تأکید کمپانی‌های مختلف بر توسعه “هوش مصنوعی مسئولانه/مسئولیت‌پذیر” جای تعجبی ندارد.

Llama 2

فعالان صنعت تکنولوژی نگران این هستند که سرعت روزافزون رشد و توسعه هوش مصنوعی، در آینده‌ای نزدیک منجر به بروز اتفاقات ناخوشایندی مانند تسلط مطلق هوش مصنوعی بر بشریت شود.
اما حتی نامه سرگشاده درخواست توقف موقتی توسعه‌ ابزارهای هوش‌مصنوعی که توسط چندین فرد سرشناس از جمله ایلان ماسک نیز امضا شده بود، در این زمینه کارگشا نبود.

برای کمپانی مایکروسافت، مدل زبانی جدید و متن‌باز Llama 2، برگ‌برنده‌ای برای پیشی گرفتن از رقیب خود، گوگل است. این کمپانی عظیم مدت زیادی است که از خدمات OpenAI در دیگر محصولات خود مانند Azure و چت‌بات Bing نیز بهره می‌برد.

همکاری متا به کاربران مایکروسافت شانس دسترسی به گزینه‌های بیشتر و امکان شخصی‌سازی امکانات هوش مصنوعی براساس نیازهایشان را می‌دهد.

منبع: engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array