به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، یکی دیگر از مهمترین اتفاقات امروز در رویداد توسعه کمپانی OpenAI، معرفی مدل هوش مصنوعی جدید GPT-4 Turbo توسط سم آلتمن بود.

این مدل هوش مصنوعی، نسخه بهبودیافته مدل زبانی GPT-4 است و به ادعای این کمپانی، از مدل محبوب قبلی “قدرتمندتر و اقتصادی‌تر” نیز می‌باشد.

قرار است مدل هوش مصنوعی GPT-4 Turbo در دو مدل به کاربران عرضه شود: نسخه‌ای به‌صورت اختصاصی بر تحلیل و آنالیز داده‌های متنی متمرکز است و مدلی که توانایی تحلیل داده‌های متنی و تصویری را به‌صورت همزمان دارد.
مدل آنالیز داده‌های متنی از همین امروز از طریق API در دسترس کاربران قرار گرفته است.
کمپانی OpenAI اعلام کرده که قصد دارد هردوی این مدل‌ها را در عرض چند هفته آینده به‌صورت عمومی منتشر کند.

GPT-4 Turbo

برتری مدل زبانی GPT-4 Turbo نسبت به GPT-4

هزینه هر 1000 توکن ورودی (تقریباً معادل 750 کلمه) به مدل جدید GPT-4 Turbo تنها 0.01 دلار و هزینه هر 1000 توکن خروجی 0.03 در نظر گرفته شده است. هزینه تحلیل و آنالیز داده‌های تصویری به سایز عکس‌ها بستگی دارد. برای مثال، آپلود عکسی با اندازه 1080×1080 پیکسل حدود 0.00765 دلار برای مدل زبانی GPT-4 Turbo خرج دارد.

کمپانی OpenAI با انتشار پست جدیدی اعلام کرده که با بهبود و بهینه‌سازی عملکرد این مدل زبانی، موفق شده داده‌های ورودی GPT-4 Turbo تا 3 برابر ارزان‌تر و داده‌های خروجی را تا 2 برابر ارزان‌تر در دسترس کاربران قرار دهد.

یکی از مهم‌ترین مزایا و برتری‌های این مدل نسبت به GPT-4، به‌روزتر بودن اطلاعات و داده‌هایی است که برای تعلیم آن استفاده شده است. دیتابیس مدل زبانی GPT-4 محدود به تاریخ سپتامبر سال 2021 (شهریور-مهر ماه 1400) است اما دیتابیس استفاده شده برای تعلیم مدل هوش مصنوعی GPT-4 Turbo تا تاریخ آپریل 2023 (اردی‌بهشت 1402) می‌باشد.
در نتیجه، این مدل زبانی عملکرد بهتری در پاسخگویی به سؤالات درباره وقایع اخیر (تا تاریخ ذکر شده) خواهد داشت.

این مدل زبانی بهینه‌شده، توانایی ایجاد و نگارش متونی شامل 128 هزار توکن (معادل 4 برابر توانایی مدل زبانی GPT-4!) را دارد. این آمار حتی از توانایی مدل زبانی Claude 2، محصولی از کمپانی هوش مصنوعی Anthropic نیز بیشتر است. کمپانی سازنده Claude 2 ادعا می‌کند که این مدل توانایی پردازش 100 هزار توکن را دارد، اما به‌نظر می‌رسد که GPT-4 Turbo تازه‌وارد عملکرد بهتری از رقیب خود داشته باشد.
در واقع، 128 هزار توکن ورودی تقریباً معادل 100 هزار واژه و یا 300 صفحه کامل است. 300 صفحه‌ سرشار از کلماتی که حجمی معادل کتاب‌هایی مانند “بلندی‌های بادگیر”، “سفرهای گالیور” و یا “هری پاتر و زندانی آزکابان” هستند!

به‌صورت کلی، هرچقدر سؤالی که توسط کاربران مطرح می‌شود طولانی‌تر باشد، چت‌بات بهتر منظور افراد را می‌فهمد و پاسخی دقیق‌تر به آنها ارائه می‌دهد. به ادعای OpenAI، مدل زبانی بزرگ GPT-4 Turbo می‌تواند “داده‌های بیشتری را ببیند و درک کند”.

نسخه بهبودیافته و تقویت‌شده GPT-4 قادر است درست مثل نسخه معمولی خود، تصاویر را پردازش و درک کند، با کاربران به شیوه صوتی به مکالکه بپردازد و با بهره‌گیری از DALL-E 3 متن‌ها را به عکس تبدیل کند. همچنین، پیشرفت‌های صورت‌گرفته در ساختار GPT-4 Turbo باعث شده تا این مدل جدید بتواند سؤال‌های پیچیده‌تری را پاسخ دهد و حتی به درخواست کاربران و به زبان برنامه‌نویسی مدنظر آنها (مانند XML و JSON) شروع به کدنویسی کند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array