به گزارش ایران دکونومی، از تصویب آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت» از سوی هیئت وزیران ۱۸ ماه می‌گذرد و هنوز از طرف سازمان غذا و دارو در جهت حذف چالش‌های موجود برای پلتفرم‌های توزیع دارو حرکتی مشاهده نشده است.

ماده ۸ این آیین‌نامه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را موظف می‌کند که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظرف دو ماه، دستورالعمل فعالیت سکوهای اینترنتی توزیع دارو را تدوین و ابلاغ کند.

آیین نامه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت» در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ تصویب شد و ۶ ماه پس از ابلاغ آن، امین کلاه‌دوزان، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۱ در نامه‌ای به سازمان غذا و دارو، تجارت الکترونیکی و فروش آنلاین را روندی جهانی و اجتناب‌ناپذیر دانست.

در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نامه‌ای به مدیرکل حوزه ریاست سازمان غذا و دارو، درخواست اعلام ضوابط اخذ مجوز به این مرکز جهت ارائه به کسب‌وکارهای اینترنتی متقاضی کرد.

در تاریخ ۱۰ تیر ۱۴۰۲، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که با وجود پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط کمیته حمایت از کسب‌وکار موضوع ماده ۱۲ قانون احکام دائمی کشور، هنوز اقدامات و اصلاحات لازم از سمت مسئولین مربوطه در سازمان غذا و دارو صورت نگرفته است.

در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ در نامه‌ای کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواست که این وزارتخانه به برخی شکایات مطرح شده علیه این نهاد دولتی پاسخ کافی و مستند دهد.

در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ کمیسیون اصل ۹۰ باگذشت حدود ۳ ماه از نامه نخست و عدم دریافت پاسخ کامل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نامه‌ای دیگر با انتقاد از عدم تدوین دستورالعمل توزیع آنلاین دارو، پیگیری درخواست مطرح شده از این وزارتخانه را خواستار شد.

در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ جلسه نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان غذا و دارو و همچنین نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصاد و دارایی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، تشکیل گردید.

علی خضریان، سخنگوی این کمیسیون اعلام کرد که در این جلسه موضوع اجرای آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت» و تخلف سازمان غذا و دارو در اعطای مجوز انحصاری فروش اینترنتی دارو بررسی شد و در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۲ مصوبات جلسه به وزارت بهداشت ابلاغ شد.

کمیسیون اصل ۹۰ برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش مهلت یک ماهه مقرر کرده بود، که در حال حاضر تقریباً ۲۵ روز از پایان مهلت این سازمان می‌گذرد؛ با این حال نه تنها دستورالعملی از سمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ نشده، بلکه رئیس سازمان غذا و دارو در تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۲، مخالفت این سازمان با فروش اینترنتی دارو را مجدداً اعلام کرد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array