به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز گذشته شبکه چین لینک (Chainlink)، محبوب‌ترین اوراکل داده در صنعت کریپتو، پروتکل تعامل‌پذیری کراس‌چین (CCIP) خود را با هدف ایجاد قابلیت همکاری بین شرکت‌های مالی سنتی و بلاکچین‌های عمومی و خصوصی، در شبکه اصلی راه‌اندازی کرد. در مرحله دسترسی اولیه، شبکه‌هایی مانند آوالانچ، اتریوم، آپتیمیزم و پالیگان (MATIC) در این پروتکل پشتیبانی می‌شوند و CCIP نیز توسط پروتکل‌های وام‌دهی دیفای آوی (Aave) و سینتتیکس (Synthetix) پذیرفته شده است.

چین لینک می‌گوید همان مدل امنیتی که اوراکل‌های قیمت را تقویت می‌کند، پشتیبان این پروتکل نیز هستند. این مدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر حملات وام‌های فلش و سایر تهدیدات رایج این صنعت مقاومت نشان می‌دهند.

مکانیزم عمل پروتکل CCIP چین لینک

CCIP یک پروتکل قابلیت همکاری است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد به طور مستقیم از سیستم‌های بک‌اِند خود، داده‌ها و ارزش مورد نظر خود را بین محیط‌های بلاکچین عمومی یا خصوصی انتقال دهند. راه‌حل تعامل‌پذیری چین لینک از زیرساخت پیام‌رسانی سوئیفت استفاده می‌کند که بیش از 11 هزار بانک در سراسر جهان برای تسهیل پرداخت‌ها و تسویه حساب‌های بین‌المللی از آن بهره می‌برند.

سرگئی نظروف (Sergey Nazarov)، یکی از بنیانگذاران شبکه بلاکچین چین لینک (LINK)، با اشاره به معماری اصلی اینترنت که تقریباً 50 سال پیش ایجاد شده است گفت: CCIP قصد دارد به پروتکل هدایت انتقال/پروتکل اینترنت (TCP/IP) در فضای امور مالی تبدیل شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: «CCIP یک سیستم ارتباطی استاندارد، میان زنجیره‌های مختلف ایجاد می‌کند. در حوزه بلاکچین عمومی، از این پروتکل برای اتصال برنامه‌های دیفای با چندین زنجیره دیگر استفاده خواهد شد.»

«این شبکه‌ها از طریق شبکه مدیریت فعال تازه ایجاد شده خود، از مزایای یک سیستم امنیتی جامع بهره‌مند خواهند شد و تمرکز آنها منحصراً بر صنعت کریپتو نخواهد بود. ما از طریق پروتکل CCIP نوعی پویایی خصوصی-عمومی ایجاد خواهیم کرد که امکان دسترسی به منابع مالی سنتی (TradFi) را برای دارایی‌های دیجیتال و دسترسی ارزهای دیجیتال به تریلیون‌ها دلار سرمایه بازار سنتی را فراهم می‌کند.»

پیش از این، چین لینک با چندین نام شناخته شده در فضای مالی سنتی مانند سوئیفت، سیتی‌گروپ، بی‌ان‌وای ملون (BNY Mellon) و BNP Parabens شروع به همکاری کرده است.

به گفته نظروف، این پروتکل امکان دسترسی بانک‌ها به توکن‌های دارایی در دنیای واقعی را فراهم کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد به روش‌های متعددی در فضای بلاکچین مشغول شوند.

او گفت: «همانطور که TCP/IP توانست یک اینترنت پراکنده را متحد کند، CCIP نیز یک سیستم مالی جهانی را متحد خواهد کرد.»

بر اساس داده‌های وبسایت CoinGecko، قیمت توکن LINK، چند ساعت بعد از اعلام این خبر بیش از 9.7 درصد افزایش یافت و به مرز 7.27 دلار رسید، این در حالی است که بقیه بازار وضعیتی نسبتاً خنثی داشته و حتی بعضی در روند اصلاح قرار دارند.

نمودار روزانه چین لینک
نمودار روزانه قیمت چین لینک (LINK)؛ منبع: CoinGecko

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: decrypt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array