به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس اطلاعاتی که روز 28 ژوئن (7 تیر) توسط تیم توسعه‌دهندگان پلتفرم وام‌دهی مبتنی بر وب3 میپل فایننس (Maple Finance)  منتشر کرد، این پلتفرم یک برنامه وام مستقیم راه‌اندازی خواهد کرد که قرار است جایگزین خدماتی شود که قبلاً توسط سلسیوس (Celsius)، بلاک‌فای (BlockFi) و سایر وام‌دهندگان ورشکسته ارائه می‌شد. طبق اعلام این شرکت، اولین استخر وام در ماه جولای در دسترس خواهد بود.

میپل فایننس یک بازار سرمایه نهادی مبتنی بر بلاکچین است که کسب‌وکارهای فعال در حوزه وب3 (Web3) از آن برای دریافت وام استفاده می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهد تا منابع مالی برای راه‌اندازی یا توسعه محصول خود را تامین کنند. در گذشته، میپل برای تأمین سرمایه این وام‌ها به متخصصان اعتباری موسوم به «pool delegates» متکی بود. برای مثال، سلسیوس در ماه فوریه 2022 (بهمن 1400) از میپل برای ایجاد یک استخر وام‌دهی رپد اتریوم (WETH) استفاده کرد.

اما در بازار نزولی اواسط تا اواخر سال 2022، برخی از بزرگترین پلتفرم‌های وام‌دهی وب3 ورشکست شدند. سلسیوس در ماه جولای تعطیل شد، بلاک‌فای در ماه نوامبر با مشکل مواجه شد و جنسیس در ماه ژانویه اعلام ورشکستگی کرد.

تیم میپل فایننس در اطلاعیه روز 28 ژوئن خود اعلام کرد که اکنون در برخی موارد نقش یک وام‌دهنده را در این پلتفرم ایفا خواهد کرد. این شرکت با استفاده از تخصص خود در زمینه پذیره نویسی اعتبار، سرمایه را از تخصیص‌دهندگان نهادی به وام گیرندگان معتبر ارائه می‌کند؛ یعنی اگر فرد وام‌گیرنده نتواند از یکی از ارائه‌دهندگان دیگر وام دریافت کند، ممکن است بتواند از طریق برنامه Maple Direct پلتفرم میپل به آن دست پیدا کند.

به گفته تیم میپل، وجود این برنامه جدید در فضای کنونی نوعی ضرورت است، زیرا وام‌دهندگان اصلی حوزه وب3 یکی‌یکی از این بازار حذف شده‌اند” و وام‌دهندگان سنتی مانند بانک‌ها “تمرکز یا تخصص لازم برای پذیره‌نویسی گروه نوپای شرکت‌های فناوری وب3 را در اختیار ندارند.

میپل فایننس

این تیم در ادامه اظهارات خود افزوده است که اولین استخر وام‌دهی مستقیم خود را در ماه جولای راه‌اندازی خواهد کرد و تمرکز آن بر اعطای وام به «شرکت‌های زیرساخت، مدیریت دارایی و تامین‌کنندگان نقدینگی» خواهد بود. این تیم ضمن تایید این که این برنامه با نیازهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری رمزارزی، سازمان‌های غیرمتمرکز خودگردان (DAO)، شرکت‌های خطرپذیر، HNWI، تجمیع کنندگان سود و دفاتر خانوادگی که به دنبال بازگشت سرمایه خود هستند مطابقت دارد، از تخصیص دهندگان سرمایه دعوت کرده است تا از طریق این برنامه به سوددهی برسند.

در این اطلاعیه آمده است که میپل به گسترش خدمات فعلی خود نیز ادامه خواهد داد، به این معنی که Maple Direct جایگزین پلتفرم فعلی این شرکت که از مزیت‌های رقابتی زیادی برخوردار است نخواهد شد.

گفتنی است که ماه نوامبر، ورشکستگی دو شرکت بزرگ اف تی ایکس (FTX) و آلامدا ریسرچ ضربه سنگینی به وام‌دهندگان میپل فایننس وارد کرد. برای مثال پلتفرم Aurus Global یکی از پرداخت‌های خود را در نتیجه پیامدهای این رویدادها از دست داد و میپل به دلیل اظهارنظر نادرست، روابط خود را با پلتفرم وام‌گیرنده Orthogonal Trading قطع کرد. اما این پلتفرم به سرعت بازگشت و نسخه دوم نرم‌افزار خود را در ماه دسامبر (آذر 1401) راه‌اندازی کرد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array