به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، توسعه دهندگان پروژه اتوماسیون قراردادهای هوشمند مبتنی بر سولانا، یعنی کلاک ورک (Clockwork)، قرار است زیرساخت‌های کلیدی این پروتکل را در پایان اکتبر (مهر) خاموش کنند و دلیل آن محدودیت تجاری بالا است.

نیک گارفیلد (Nick Garfield)، بنیانگذار کلاک ورک در یک سری پست در اپلیکیشن X در روز 27 آگوست (5 شهریور) گفت که او و تیم توسعه فعال پروتکل را متوقف خواهند کرد و در 31 اکتبر (9 آبان) گر‌ه‌های آن را در دونت (devnet) و مینت (mainnet) خاموش خواهند کرد.

گارفیلد هزینه را دلیل عقب‌نشینی تیم از کلاک ورک ذکر کرد و اذعان داشت که مزایای تجاری محدودی برای ادامه توسعه آن وجود دارد و تیم علاقه فزاینده‌ای به بررسی فرصت‌های دیگر داشت.

کلاک ورک پروتکلی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را در شبکه سولانا زمان‌بندی کنند و قراردادهای هوشمندی را به‌طور خودکار برای اجرای برنامه‌ها در صورت اجرای یک رویداد ایجاد کنند.

گارفیلد گفت که کد کلاک ورک منبع باز باقی می‌ماند و به‌طور رایگان به صورت آنلاین در دسترس خواهد بود و تأیید کامل خود را برای فورک (fork) و ارسال به هر کسی که به دنبال ادامه کار بر روی پروتکل است، داد.

“توسعه دهندگان ممکن است به استفاده از نرم افزار همانطور که نوشته شده است ادامه دهند، اما ما نودهای خود را در دونت و مینت از 31 اکتبر خاموش خواهیم کرد.

برنامه‌های زنجیره‌ای ثابت می‌شوند و کد باز و رایگان برای فورک در گیت هاب باقی می‌ماند.”

— نیک (@time_composer) 27 آگوست 2023

بر اساس داده‌های کرانچ بیس (Crunchbase)، کلاک ورک در آگوست گذشته 4 میلیون دلار در سری اولیه به رهبری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالتی کوین کپیتال (Multicoin Capital) و ایسمتریک (Asymmetric) همراه با مشارکت سولانا ونچرز (Solana Ventures) جمع‌آوری کرد.

کلاک

گارفیلد در پاسخ به سوال یکی از کاربران X که آیا پول اولیه به سرمایه گذاران بازگردانده می‌شود یا خیر، پاسخ داد که هنوز بخش معنی داری از وجوه را در اختیار دارد، اما تصمیم گیری در این زمینه زمان می‌برد.

بسته شدن کلاک ورک به دنبال بسته شدن سایر پروتکل‌های سولانا، مانند پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) فریکشن (Friktion) در ژانویه و همتای آن اورلند فایننس (Everlend Finance) یک ماه بعد صورت می‌گیرد.

در اواخر ژوئن، پروتکل توکن غیرقابل تعویض مستقر در سولانا، کاردینال نیز اعلام کرد که به دلیل شرایط اقتصادی پس از جمع آوری 4.4 میلیون دلار در حدود یک سال قبل، در حال منحل شدن است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array