به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT و GitHub Copilot را برای کارکنان خود محدود کرده است.

اکثریت کمپانی‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی، درحال توسعه هوش مصنوعی اختصاصی خود برای عقب نماندن در این قافله هستند و در این مسئله بسیار محتاطانه عمل می‌کنند تا اسرار کارشان فاش نشود.
بر اساس اخبار جدید، جهت جلوگیری از افشای داده‌ها و جزئیات تخصصی مربوطه به دیگر رقبا، کمپانی اپل در اقدامی استفاده درون‌سازمانی از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT محصول کمپانی OpenAI و GitHub Copilot (هوش مصنوعی متخصص در زمینه برنامه‌نویسی) را محدود اعلام کرده است.

به گفته روزنامه The Wall Street Journal، کمپانی اپل نگران است که داده‌های محرمانه و اطلاعات تخصصی این پروژه به دست توسعه‌دهندگانی برسد که این مدل زبانی را بر اساس داده‌های کاربران ساخته‌اند. شایان ذکر است که کمپانی OpenAI بالاخره اپلیکیشن مخصوص سیستم‌عامل iOS هوش مصنوعی ChatGPT را در روز پنج‌شنبه به بازار عرضه کرد. همچنین، براساس منابع آگاه در روزنامه Bloomberg، استفاده از این هوش مصنوعی مدت‌هاست که در کمپانی اپل ممنوع و محدود شده است.

لازم به ذکر است که کمپانی اپل در چندسال گذشته متحمل ضررهای بسیاری در این زمینه شده است. تا به حال ۳ نفر از کارمندان چینی سابق اپل، بخش زیادی از اطلاعات محرمانه و تحقیقات تخصصی این کمپانی در زمینه توسعه خودروهای هوشمند و اتوماتیک را به جهت سوءاستفاده کمپانی‌های چینی سرقت کرده‌اند.

در ماه می، کمپانی سامسونگ نیز استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی زایا مانند ChatGPT را برای کارکنان خود ممنوع اعلام کرده بود. پس از فاش شدن اطلاعات محرمانه و داده‌های درون‌سازمانی و حساس سامسونگ به هوش مصنوعی ChatGPT، این کمپانی تصمیم گرفته تا استفاده از این تکنولوژی را تا جای ممکن محدود ساخته و کنترل کند.

همچنین مؤسسات و سازمان‌های دیگری مانند بانک مرکزی آمریکا، بانک Citi، بانک Deutsche، مؤسسه گلدمن ساکس، فروشگاه والمارت، بانک Wells Fargo، شرکت مالی JPMorgan و شبکه عظیم Verizon نیز استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی را برای کارکنان خود ممنوع اعلام کرده‌اند.

اپل

هوش مصنوعی اختصاصی اپل، در دست ساخت

در گزارش روزنامه وال‌استریت به این نکته هم اشاره شده بود که کمپانی اپل نیز مانند دیگر رقبای خود درحال توسعه هوش مصنوعی تخصصی خود می‌باشد، اما هنوز اهداف و کاربردهای آن مشخص نیست.
اخیراً کمپانی اپل چندین آگهی شغلی مختلف برای استخدام متخصصین هوش مصنوعی، مهندسین نرم‌افزار، کارشناسان ماشین‌لرنینگ و دیگر عناوین مربوطه منتشر کرده است.
این درحالی است که در جلسه اعلام گزارش مالی سه‌ماهه دوم کمپانی اپل، تیم کوک مدیرعامل این کمپانی از پاسخ صریح به سؤالات مربوط به حوزه هوش مصنوعی طفره رفت و پاسخ‌هایی بسیار کلی درباره جزئیات پروژه‌های در دست ساخت اپل ارائه داد.

او بر این باور است که موج نوظهور هوش مصنوعی در دنیای تکنولوژی، قطعاً منجر به دستیابی به پیشرفت‌های شگرفی خواهد شد. تیم کوک همچنین درباره نحوه اعمال متفکرانه این تکنولوژی در طی برگزاری جلسه گزارش مالی سخن گفت و بیان کرد که: “نحوه رفتار محتاطانه و حساب‌شده در برخورد با چنین موضوعاتی، اهمیت بسیاری دارد.”

همچنین روزنامه The New York Times در ماه مارچ گزارش کرده بود که چندین تیم اجرایی در کمپانی اپل، از جمله تیم توسعه‌دهنده دستیار صوتی Siri درحال کار کردن روی پروژه هوش مصنوعی زایا در این کمپانی هستند.

با توجه به اینکه بیشتر تمرکز رویداد اخیر کمپانی گوگل، کنفرانس Google I/O روی هوش مصنوعی بود، انتظار می‌رود که در رویداد پیش‌روی کمپانی اپل WWDC (کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان) که ماه آینده برگزار خواهد شد، جزئیات بیشتری درباره پروژه‌های هوش مصنوعی این کمپانی منتشر شود.
گوگل در رویداد Google I/O، از مدل زبانی جدیدی به نام PaLM-2 رونمایی کرد و همچنین اعلام نمود که برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی Bard دیگر نیازی به صبر کردن در لیست انتظار نیست و این ابزار در اختیار تمام کاربران قرار گرفته است.

منابع: techcrunch (12)

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array