به گزارش ایران دکونومی،بانک مرکزی در روز گذشته، بخشنامه‌ای جدید،محدودیت‌های جدید برای مشتریان اعمال کرد و.

این بخشنامه موسوم به «دستورالعمل ناظر بر الزامات افتتاح و نگهداری حساب‌های سپرده ریالی و صدور کارت‌های پرداخت در مؤسسات اعتباری» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

که بر اساس این بخشنامه محدودیت‌های جدیدی برای مشتریان اعمال شد که تعداد حساب‌های بانکی و تعداد کارت‌هایی که هر مشتری در بانک ها یا موسسات اعتباری می‌تواند داشته باشد، تعیین شده است.

طبق این بخشنامه بانک مرکزی، هر مشتری می‌تواند تا سقف ۳۰ حساب سپرده ریالی شامل حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه، پس‌انداز، سپرده قرض‌الحسنه جاری و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی به‌صورت انفرادی یا مشترک در شبکه بانکی کشور داشته باشد.

بر اساس این دستور العمل ، هر موسسه اعتباری، مجاز به تخصیص تنها یک کارت پرداخت به هر یک از مشتریان خود می باشد .

و بانک‌ها نیز باید ظرف مدت سه ماه به مشتریانی که بیش از یک کارت بانکی دارند،اطلاع رسانی کنند تا آنها یکی از کارت‌ها را حفظ و بقیه را باطل کنند.

اگر مشتری در این باب اقدامی انجام ندهد بانک موظف است که کارت‌های مازاد وی را با اولویت بندی کمترین تراکنش در یک سال اخیر، باطل کند.

کارت‌های اعتباری، بن کارت‌ها و کارت‌های هدیه، مشمول این بخشنامه قرار نمی گیرند.

اجبار به افتتاح حساب ممنوع است

در بخش دیگری از این بخشنامه بانک مرکزی ، بانک‌ها و موسسات اعتباری را از اجبار مشتریان به افتتاح حساب جدید منع می‌کند؛ مگر آنکه ارائه خدمات و عملیات بانکی مثل اعطای تسهیلات، صدور دسته‌چک و… بدون افتتاح حساب سپرده برای وی نزد همان بانک یا موسسه اعتباری امکان‌پذیر نباشد.

علت ابلاغ این بخشنامه چیست؟

علل اصلی صدور این بخشنامه چالش‌های موجود در زمینه افتتاح و نگهداری حساب‌های سپرده بانکی و کارت‌های پرداخت است.

از مهم‌ترین این چالش‌ها می توان به سوءاستفاده‌ها از حساب‌های سپرده مشترک، افزایش تعداد حساب‌های سپرده بانکی و کارت‌های پرداخت به‌ دلایل متعددی مثل وابسته کردن ارائه همه خدمات بانکی به افتتاح حساب سپرده و همچنین فقدان الزام در به‌کارگیری رو‌ش‌هایی مانند ارسال پیامک و دریافت شناسه تأیید هویت هنگام افتتاح حساب سپرده و همچنین در زمان ارائه خدمات مرتبط با حساب سپرده به اشخاص با ریسک بالا، از مهم‌ترین این موارد است .

مشاهده جدیدترین اخبار اقتصادی
منبع خبر: تجارت نیوز

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array