به گزارش ایران دکونومی، «مسعود ستایشی» سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری گفت: «هفته گذشته بیست و چهارمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور با موضوع توجیه قانون جدید انتخابات مجلس و مبارزه با فساد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با حضور رییس قوه قضائیه برگزار و دستورات جدید از سوی رئیس دستگاه قضا صادر شد. تاکید ایشان بر موقعیت شناسی در اجرای قانون، شناخت ترفندهای جدید دشمن و صیانت از اعتماد مردم به نظام اسلامی از طریق استمرار برقراری ارتباط با مردم و شنیدن دغدغه‌های مردم از جمله نکات برجسته این نشست بود‌.»

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: «رئیس قوه قضاییه در رابطه با برخورد با مفاسد از جمله با مفاسد اقتصادی و ناسازگاری با مظاهر فساد در جامعه دستوراتی را صادر کرده‌اند.»

ستایشی همچنین گفت: «هفته گذشته حکم پرونده رستمی صفا به سرانجام رسید، این امر بیانگر این موضوع است که قوه قضائیه هیچگونه مسامحه ای با فساد ندارد‌. نباید برخورد با مفاسد، منجر به بیکار شدن کارگران و تعطیلی واحدهای تولیدی شود. همچنین در اجلاس برگزار شده، رئیس دستگاه قضا بر برخورد ضابطین با نظارت دادستان‌ها با جرائم مشهود از جمله بی‌حجابی با استفاده از ظرفیت قانونی فعلی تا به سرانجام رسیدن قانون جدید تاکید کرد.»

پرونده سدید 

«ستایشی» در رابطه با پرونده سدید گفت: «فرایندهای رسیدگی به پرونده در قوانین شکلی احصا و مشخص شده است. این موضوع مشمول مقررات ۴۷۷ شده و  به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است. مردم نگران نباشند، حقی از آن‌ها تضییع نخواهد شد.»

تشکیل ۴ پرونده قضائی برای ۸۵ سایت و آژانس فروش بلیت‌ اربعین

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه از فرودگاه امام بازدید داشته است، اظهار کرد: چهار پرونده در رابطه با ۸۵ سایت و آژانس هواپیمایی در دادستانی تشکیل شده است، ۵۷ سایت غیرمجاز شناسایی شده و پیرامون ۷۰ سایت استعلامات قانونی صورت پذیرفته، حدود ۵۴ مورد استعلام از فضای مجازی دادستانی کل کشور نسبت به ۷۱ سایت صورت گرفته که مرتکب تخلف شده‌اند و برخی از این سایت‌ها حسب مورد مسدود شده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه بازده زمانی پروازهای اربعین ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور ماه است، گفت: شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند ظرف ۲۴ ساعت از زمان صدور مجوز پرواز، بلیت‌های خود را ارائه کنند و ما به صورت روزمره مطالبه گزارش می‌کنیم. 

ستایشی بیان کرد: بلیت یک طرفه از تهران به عراق و یا بالعکس احصا و مشخص شده است. (قیمت بلیت ۴ میلیون تومان است). فروش اجباری بلیت دو طرفه مطلقاً ممنوع اعلام شده است. 

سخنگوی قوه قضائیه بیان ‌کرد: شرکت‌های هواپیمایی مجاز به فروش بلیت به صورت گروهی (بیش از ۹ نفر) در بازه سفرهای اربعین نیستند.

وی گفت: سه سکوی برخط ویژه شرکت‌هایی که فاقد امکان فروش برخط هستند، مهیا شده است. همچنین تمامی قراردادهای چارتری در بازه زمان سفرهای اربعین به حالت تعلیق در می‌آید. با تدابیر صورت پذیرفته این موضوع در تهران اجرا شده است.

ستایشی در رابطه با اقدامات بلند مرتبه دستگاه قضا در برخورد با تخلفات در حوزه فروش بلیت هواپیمایی اظهار کرد: نسبت به مسائل بلند مدت نیز سازمان بازرسی اقدامات خوبی به عمل آورده است، به موجب این اقدامات قانون سازمان بازرسی تمهیداتی را به عمل آورده که این فرایند فروش بلیت کاملاً منطبق با مقررات و موازین قانونی باشد.

دستگیری 200 تن از اعضای داعش

ستایشی در ادامه درباره گزارش وزارت اطلاعات مبنی بر دستگیری ۲۰۰ تن از اعضای داعش ‌و جاسوسان رژیم صهیونیستی، با گرامی‌داشت یاد قربانیان حادثه تروریستی شاهچراغ و تقدیر از سربازان گمان امام زمان و ضابطین قضایی برای جامع اقداماتی که انجام دادند، گفت: «خبری که داده شده را تایید می‌کنیم و در این خصوص اعلام می‌کنیم که اقداماتی از سوی ضابطین و قوه قضائیه صورت گرفته و پرونده‌های متعددی تشکیل شده است.»

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: بارها و بارها عرض کردیم که هیچ‌گونه تعارفی با کسانی که برهم زننده امینت و روان مردم هستند نداریم و چنانچه مستقیم یا غیرمستقیم با سرویس‌های خرابکار رژیم صهیونیستی یا غرب ارتباط داشته باشد برخورد می‌کنیم.

وی افزود: افراد بازداشت شده از جمله بازداشتی‌های حمله اخیر به شاهچراغ شامل متهمانی هستند که قصد فعالیت تروریستی در نقاط مختلف کشور در اربعین حسینی و قبل و پس از این ایام داشتند. ۱۹۶ نفر از اینها مربوط به پرونده حمله اول هستند که در استان‌های مختلف کشور دستگیر شدند و پرونده‌هایی هم در حوزه‌های مختلف کشور به اقتضای شرایط رسیدگی خواهد شد. کیفرخواست متهمان در پرونده حمله دوم هم صادر شده است.

ستایشی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش ارتقای شفافیت در سال 1401، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر در راستای اجرای قانون و سند تحول قضائی، شناسایی و احصای آسیب‌های کلان و گلوگاه‌های فساد خیز و شناسایی روش‌های علمی حل مسئله در دستور کار قرار گرفت. تا کنون ۲۱۰ گلوگاه‌های فساد شناسایی شده و برخورد سلبی یا ایجابی برای رفع و مسدودسازی با استفاده از برنامه های نظارت در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده مربوط به بورس تصریح کرد: در نشست دوم خردادماه 1402 نکاتی در این زمینه مطرح کردیم. خوشبختانه این کار پیگیری شده، کیفرخواست پرونده در خصوص گزارش اختصاصی سازمان بازرسی کل کشور در پرونده بررسی عملکرد مسؤولان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با مدیریت بازار صادر شد. نسبت به این پرونده ۲۰۰ نهاد مالی پیگیری شده است 

مدیران سابق بورس 12 شهریور محاکمه می‌شوند

ستایشی در ادامه گفت که در پرونده بورس ۶ نفر (۲ نفر از مسئولان سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین ۴ نفر مدیران سابق از سازمان بورس و اوراق بهادر) متهم هستند، پرونده این افراد به دادگاه کیفری دو ارجاع داده شده و در حال رسیدگی است. اولین جلسه دادگاه پرونده مدیران سابق بورس در تاریخ ۱۲ شهریور ماه برگزار خواهد شد.

منبع: اقتصاد 100

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array