به گزارش ایران دکونومی، چندی پیش، مجوز فروش دارو توسط هیئت مقررات زدایی صادر شد و بر اساس آن پلتفرم‌های سلامت دیجیتالی که داروخانه آنلاین داشتند، اجازه ارسال دارو به مصرف کننده نهایی را پیدا کردند. با این‌حال، سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، صبح امروز در خصوص فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها عنوان کرده است: با دستور معاون اول رئیس جمهور، این مصوبه ابطال شد و می‌بایست فروش آنلاین دارو از مسیر و کانال خودش طی شود.

یکی از کاربران این پلتفرم‌ها نیز در گفتگو با ایران دکونومی توضیح می‌دهد: بعد از اینکه سرویس داروخانه اضافه شد، داروهایی که مصرف می‌کنم و اغلب به سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود را از این طریق سفارش می‌دادم. داروهای من اغلب در داروخانه‌های دولتی مثل هلال احمر یافت می‌شود و پوشش بیمه ندارد، در حالیکه نصف روز در صف این داروخانه‌ها می‌گذشت، این پلتفرم به کمک من آمد، درست است که قیمت بالاتری برای دارو به این پلتفرم پرداخت می‌کردم، اما استرس پیدا نکردن و معطلی در صف دارو را نداشتم.

چه سازمانی از فروش آنلاین دارو حمایت می‌کند؟

گرچه معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد از ابطال این مصوبه توسط معاون اول رئیس جمهور اظهار بی‌خبری کردند، اما گمانه‌زنی‌هایی در خصوص محدودیت حوزه اختیارات معاون اول رئیس جمهور در خصوص لغو و ابطال مصوبات هیئت مقررات‌زدایی وجود دارد.

یکی از فعالین حوزه سلامت دیجیتال در خصوص ابطال این مصوبه گفت: مشکل قدیمی که در حوزه سلامت دیجیتال وجود داشت مجدد باعث اختلال در کار ما شد. هیچ نهاد مشخصی بر قوانین و مجوزهای ما نظارت نمی‌کند. وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، نظام پزشکی، معاونت علمی، وزارت اقتصاد و… هرکدام با یک دیدگاه می‌خواهند متولی سلامت دیجیتال باشند و این درحالیست که این نهادها با هم یکپارچگی ندارند.

دارو

با این حال رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر موضع پیشین خود اعلام کرده است: سازمان غذا و دارو، از ابتدا نیز مخالف فروش اینترنتی دارو بود و معتقد است که عرضه دارو از این مسیر، کاملاً نادرست است. ما مخالف عرضه دارو از طریق پلتفرم‌ها نیستیم، اما باید از مسیری باشد که برای آن تعریف می‌کنیم.

یکی دیگر از کاربران که مشتری داروخانه آنلاین است در این خصوص می‌گوید: در این پلتفرم‌ها نیز مانند داروخانه، نسخه به صورت اسکن شده بررسی می‌شد و سپس اسکن کارت ملی را بارگذاری می‌کردیم. فرآیند دقیقاً مثل داروخانه‌های معمولی بود و اگر مشکلی در نسخه وجود داشت به ما اطلاع می‌دادند.

با این وجود در صورت صحت ابطال مصوبه هیئت مقررات‌زدایی توسط محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، پلتفرم‌های حوزه سلامت با چالش جدی مواجهه می‌شوند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array