به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کاربران کانادایی پلتفرم‌های زیرمجموعه متا مانند فیسبوک و اینستاگرام از این پس شاهد وقفه‌های بیشتری در صفحات فید خود خواهند بود.

از این هفته، کمپانی متا رسماً روند مسدود کردن دسترسی کاربران کانادایی به لینک‌ها و اخبار ناشران خبری را آغاز کرده است. این اقدام متا پاسخی است دربرابر لایحه قانونی‌ای که اخیراً توسط پارلمان کانادا به تصویب رسیده است.
براساس مفاد این لایحه، این غول تکنولوژی مؤظف است در برابر انتشار و پخش اخبار ناشران خبری و سود بردن از محتواهای آنها، به این خبرگزاری‌ها مبالغ مشخصی را بپردازد.

مدیر بخش سیاست‌های ارتباطی متا، اندرو استون با انتشار پستی در X (توییتر سابق) در این باره نوشت: “همانظور که همیشه گفته‌ایم، قوانین بر محور فرایضی کاملاً ناقص تدوین و تصویب شده‌اند. در نتیجه، متاسفانه تنها راه منطقی اطاعت از این قوانین برای ما، پایان دادن به دسترسی به اخبار در کشور کانادا می‌باشد.”
او ادامه داد: “متاسفانه باید به اطلاع کاربران برسانیم که از امروز دسترسی به اخبار از طریق پلتفرم‌های متا در کانادا مسدود و این پروسه تا چند هفته آینده نهایی خواهد شد.”

متا

لایحه حمایت از حقوق ناشران در کانادا

در ماه ژوئن سال جاری، پارلمان کشور کانادا لایحه‌ای جدید به‌نام Online News Act را به تصویب رساند. براساس مفاد این لایحه، کمپانی‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی مؤظف هستند قبل از انتشار اخبار ناشرین وخبرگزاری‌ها، با آنها درباره “پرداخت هزینه حق نشر منصفانه” مذاکره کنند.

زمانی که خود این پروسه به‌صورت طبیعی از جانب کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی اتفاق نمی‌افتند؛ مراجع قضایی مجبور هستند با تدوین و تصویب قوانینی در این باره، راه را برای ناشرین و خبرگزاری‌ها هموار کنند. پیش از دولت کانادا، دولت استرالیا نیز قوانین مشابهی را وضع کرده بود؛ قوانینی که در نهایت اوضاع را برای کمپانی‌هایی مانند متا بسیار پیچیده خواهد کرد.

تغییرات پیش‌روی پلتفرم‌های تحت کنترل متا مانند فیسبوک و اینستاگرام؛ نه‌تنها انتشار اخبار را برای خبرگزاری‌های کانادایی مسدود خواهد کرد بلکه به‌اشتراک گذاشتن لینک اخبار برای کاربران کانادایی نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

تغییر موضع متا تنها نمایانگر یک مسئله است:”متا از بازنشر/انتشار اخبار خبرگزاری‌ها سودی نمی‌برد!”. این ادعا برای کارشناسان، قانون‌گذاران و حتی کاربران بسیار خنده‌دار و غیرمنطقی است. زیرا بر هیچ‌کس پوشیده نیست که همین اخبار چه تأثیر به‌سزایی در افزایش نرخ تعامل در پلتفرمی مانند فیسبوک داشته‌اند!

یکی از مدیران ارشد بخش سیاستگذاری عمومی کمپانی متا، ریچل کوران سال گذشته در این باره گفته بود: “البته که ما معتقدیم مقوله اخبار تأثیر و ارزش اجتماعی بسیار بالایی در جامعه دارد. مسئله اینجاست که به باور ما، این اخبار تأثیر اقتصادی چندانی در متا نداشته و نخواهد داشت”.

این قوانین تصویب شده جدید مانند هر لایحه و قانون جدید دیگری مخالفان و موافقان خودش را دارد. ممکن است در نهایت لایحه‌ای که برای حمایت از حق نشر خبرگزاری‌ها تصویب شده منجر به بروز دردسر، خصوصاً برای کاربران شود.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array