به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی متا قصد دارد دسترسی به بخش اخبار در دو پلتفرم اینستاگرام و فیسبوک را در کشور کانادا قطع کند.
این اقدام جنجالی متا در پاسخ به قانون جدیدی است که غول‌های اینترنتی را ملزم به پرداخت حق‌نشر به ناشران اخبار می‌کند.

این قوانین جدید به‌نام “Online News Act”، در روز پنجشنبه هفته گذشته در مجلس سنای کشور آمریکا تصویب شده است. بر اساس این قانون، فعالین بزرگ و سرشناس دنیای اینترنت (مانند متا) باید برای پرداخت حق‌نشر این اخبار با ناشران مذاکره کرده و در ازای پست کردن اخبار و یا ارجاع به مطالب آنها با لینک مربوطه، به ناشران مبلغی تعیین‌شده بپردازند.

متا با انتشار پستی در بلاگ رسمی خود نوشت: “بدین‌وسیله تأیید می‌کنیم که دسترسی همه کاربران کشور کانادا به محتواهای بخش اخبار در دو پلتفرم اینستاگرام و فیسبوک به‌دلیل تصویب قانون Online News Act قطع خواهد شد.”

از زمانی‌که ایده اولیه این قانون در سال 2021 مطرح شده بود، کمپانی متا بارها و بارها موضع خود را واضحاً مشخص کرده است. سال گذشته، این غول اینترنتی تهدید کرده بود که اشتراک‌گذاری اخبار مربوط به کانادا را مسدود خواهد کرد، مگر اینکه دولت این قوانین را اصلاح کرده و به آن رسیدگی کند.
این کمپانی در اوایل ماه جاری دسترسی بعضی از کاربران کانادایی را به محتوای اخبار در اینستاگرام و فیسبوک قطع کرده است.

متا

کمپانی متا به تهدیدات خود عمل خواهد کرد

حالا که این لایحه در مجلس سنای آمریکا توسط اعضای دولت تصویب شده و روند نهایی‌سازی خود را طی کرده و به‌عنوان یک قانون به‌رسمیت شناخته‌شده است؛ متا برای عملی کردن تمام تهدیدهای خود آمادگی لازم را دارد.

وزیر میراث فرهنگی کشور کانادا، پابلو رودریگز با انتشار توییتی این حرکت متا را شدیداً محکوم کرده و گفت همگی دربرابر قوانین یکسان هستند. او اعلام کرد که دولت این کشور از حق‌وحقوق مردم خود در برابر غول‌های اینترنتی دفاع خواهد کرد.

نکته جالب‌توجه اینجاست که کمپانی متا تنها شرور این داستان نیست. بر اساس داده‌های یافته شده، کمپانی گوگل نیز در اوایل سال جاری اقدامات مشابهی برای مسدود کردن دسترسی کاربران کانادایی به اخبار انجام داده بود.

قوانین جدید کانادا یادآور اتفاقی است که در سال 2021 در استرالیا افتاده بود. در این سال قوانین مشابهی در این کشور تصویب شده بود و متا در پاسخ، دسترسی کاربران استرالیایی را به اخبار منتشر شده در پلتفرم‌های خود مسدود کرد. اما مدتی بعد و با وساطت دولت این کشور، این کمپانی زمان بیشتری برای مذاکره با ناشران به‌دست آورده و دسترسی به اخبار مجدداً برای کاربران امکان‌پذیر شد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array