به گزارش ایران دکونومی، زمستان که فرا رسیده، بحث عیدی 1403 و پرداخت مزایای پایان سال داغ شده است. کارگران بیمه‌ شده‌ تامین اجتماعی تنها مزیتی که بر کارمندان دولت دارند، همین مبلغ عیدی‌ست که تا حدودی بیشتر از مزایای پایان سال زیرمجموعه‌های دولت است.

کارمندان در ماه‌های عادی سال از مزایای مزدی و حقوقی نسبتاً بهتری برخوردارند، اما عیدی آنها را دولت به صورت یک رقم ثابت در لوایح بودجه سالانه مشخص می‌کند. برای کارگران مشمول قانون کار اما، قانون تعاریف مشخصی در مورد عیدی و پاداش پایان سال دارد.

قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول» مصوب سال ۱۳۷۰ بایدها و الزامات پرداخت عیدی به کارگران شاغل در بخش‌های مختلف اقتصاد را مشخص کرده است؛ براساس ماده واحده این قانون، «تمامی کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند».

بنابراین کف قانونی عیدی، ۶۰ روز حداقل دستمزد است و هیچ کارگری نباید کمتر از این رقم عیدی بگیرد؛ منتها سقف عیدی که در این قانون، ۹۰ روز حداقل دستمزدِ مصوب شورای‌عالی کار است، با توجه به «عرف کارگاه» می‌تواند بالاتر رود؛ قانون مصوب ۱۳۷۰ مجلس، تاثیرگذاری عرف کارگاهی در میزان عیدی پرداختی به کارگران شاغل را به رسمیت شناخته است. در تبصره ۲ ماده واحده عیدی آمده است: «در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌نمایند، عرف کارگاه معتبر خواهد بود».

برای هر ماه اشتغال کارگر در کارگاه، میزان عیدی یک‌دوازدهمِ عیدی کاملِ کارگران همان کارگاه است؛ اگر کارگری دو یا سه ماه در کارگاه اشتغال داشته باشد، عیدیِ پایان سال او دو-دوازدهم یا سه-دوازدهم عیدی کارگرانی‌ست که بیش از یکسال در همان کارگاه سابقه اشتغال دارند.

کف و سقف عیدی 1403 کارگران

براساس آنچه قانون می‌گوید کارگران امسال (1402) در ماه‌های پایانی سال، حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند؛ به همین ترتیب، حداکثر مبلغ عیدی نیز ۱۵ میلیون و ۹۲۲ هزار تومان خواهد بود.

لذا هر پرداختی به عنوان عیدی 1403 کمتر از ۱۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان به کارگرانی که یکسال یا بیشتر در یک کارگاه ثابت سابقه اشتغال دارند، اتفاقی خلاف قانون است و کارگران حق شکایت دارند، می‌توانند از کارفرما به ادارات کار شکایت کنند؛ این حق روی کاغذ برای کارگران مشمول قانون کار به رسمیت شناخته شده اما در عمل به دلیل قراردادهای موقت یکماهه، سه ماهه و یکساله یا حتی قراردادهای شفاهی در کارگاه‌های کوچک، کارگران اجازه برخورداری از این حق قانونی را ندارند.

عیدی 1403 بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟

محاسبه عیدی برای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری بر اساس فرمول های متفاوتی تعیین می‌شود. میزان عیدی بازنشستگان و نحوه محاسبه آن در ادامه بررسی شده است.

در سال ۱۴۰۳، عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران تامین اجتماعی، همانند سال‌های گذشته بوده؛ با این توضیح که هر ساله در بهمن ماه، هیات وزیران اقدام به تشکیل جلسه‌ای کرده که در آن جلسه، مبلغ عیدی کارمندان کشوری، لشکری، بازنشستگان کشوری و لشکری و میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را تعیین و تصویب نموده و عیدی این گروه‌ها بر اساس این مصوبه پرداخت می‌شود.

«محسن زنگنه» سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به مصوبه صبح امروز (6 دی) مجلس شورای اسلامی پیرامون متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: «مجلس روز گذشته مصوبه‌ای را در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری داشت که مقرر شد این افزایش حقوق تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه به ۹۰ درصد حقوق شاغلین همتراز برسد.»

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در زمینه بازنشستگان صندوق سازمان تامین اجتماعی گفت: «به جهت اینکه شیوه پرداخت حقوق در صندوق تامین اجتماعی با صندوق کشوری و لشکری متفاوت است با توافقی که با دولت انجام شد مقرر شد که ما براساس نسبت‌های تعیین شده این حکم را تدوین کنیم.»

«زنگنه» عنوان کرد: «براساس مصوبه مجلس، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان و شاغلین اقدام نماید. به نحوی که در پایان سال سوم برنامه نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری متناسب گردد.»

وی تصریح کرد: «به عنوان مثال اگر بازنشسته ما در سالی که قصد بازنشستگی دارد حقوقش ۱۰ برابر حداقل حقوق است، امسال و از  سال سوم به بعد باید این نسبت همچنان  ۱۰ برابر حداقل حقوق همان سال باشد، یعنی اگر در سال ۱۴۰۵ حداقل حقوق ۱۰ میلیون تومان شد و در سالی که مستمری بگیر بازنشسته شده و ۱۰ برابر حداقل حقوق، حقوق می‌گرفته، باید از سال سوم برنامه به بعد هم ۱۰ برابر حداقل حقوق، حقوقش باشد.»

برابر مصوبه هیات وزیران، مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال گذشته و مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، یک میلیون و هشتصد هزار تومان، تعیین و تصویب گردید. همچنین، علاوه بر این میزان، 500 هزار تومان برای عائله‌ مندی و به‌ ازای هر فرزند تحت تکفل نیز 200 هزار تومان، به مبلغ عیدی اضافه شد. هنوز میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1403 مشخص نشده و به محض اعلام، اطلاع رسانی در این مقاله صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array