به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پیرو جنجال‌های اخیر پیش‌آمده در کمپانی هوش مصنوعی OpenAI، روابط ‌کاری این استارتاپ با کمپانی مایکروسافت به‌شدت زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

کمتر از یک ماه قبل سم آلتمن به‌طور غیرمنتظره از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل اخراج شده و پس از 5 روز پرماجرا مجدداً در این جایگاه استخدام شد. خروج و بازگشت او شوک بزرگی را به‌دنیای تکنولوژی و هوش مصنوعی وارد کرد و در تمام این بحران‌ها، ردپای پررنگ مایکروسافت قابل تشخیص بود. آلتمن اخیراً از طرف مجله Time به‌عنوان “مدیرعامل سال 2023” انتخاب شده است.

کمپانی مایکروسافت مالک بیش از 49% از سهام این استارتاپ است و عنوان بزرگ‌ترین حامی مالی OpenAI را به‌دوش می‌کشد. این غول تکنولوژی موفق شده بود در طی جنجال‌های پیش‌آمده، عضویت خود را در هیئت‌مدیره جدید تضمین کرده و به‌عنوان یک عضو ناظر (بدون حق رای) در این جمع حاضر شود.

تمام این اتفاقات پیچیده باعث شده تا کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده (FTC) روابط کاری این دو کمپانی را زیرنظر گرفته و به‌دقت بررسی کند. هدف از انجام این تحقیقات تعیین کردن برخی حقایق و رسیدن به پاسخ این سوال بسیار مهم است: “آیا همکاری میان OpenAI و مایکروسافت برخلاف قوانین ضدانحصاری در آمریکاست؟

تحقیقات پیرامون این مسئله درست در زمانی انجام می‌شود که عده بسیاری نگران اتحاد میان این دو کمپانی موفق هستند. به باور برخی، همکاری میان مایکروسافت و OpenAI ممکن است در نهایت منجر به تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات انحصارطلبانه شود. اقداماتی که حق رقابت و حضور در صنعت هوش مصنوعی را از رقبای کوچکتر گرفته و آنها را از گود خارج می‌کند.

گزارش اخیر روزنامه Bloomberg حاکی از آن است که کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده (FTC) مصصم است که تحقیقات پیرامون بررسی رابطه تجاری و اقتصادی میان این دو کمپانی را هرچه سریع‌تر آغاز کند. همچنین کمیسیون FTC احتمال نقض سیاست‌های ضدانحصارطلبانه را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

براساس این گزارش، تحقیقات کمیسیون FTC هنوز در مراحل مقدمانی قرار دارد و مایکروسافت و OpenAI هنوز به‌صورت رسمی مورد بررسی قرا نگرفته‌اند. قبل از این نیز، سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که قصد دارد تحقیقات خودش را در این زمینه آغاز کند.

سازمان CMA اظهار کرده بود قصد دارد نظرات و دیدگاه‌های برندها و پلتفرم‌های واسطه را جمع‌آوری کرده و براساس نتایج به‌دست‌آمده، همکاری میان OpenAI و مایکروسافت را بررسی کند. درست مانند کمیسیون آمریکایی FTC، سازمان بریتانیایی CMA نیز نگران است که همکاری این دو کمپانی بزرگ مانع از ایجاد شرایط رقابتی عادلانه در بازار هوش مصنوعی بریتانیا شود.

OpenAI

چرا مایکروسافت و OpenAI تحت‌فشار هستند؟

آغاز روند تحقیقات درباره روابط تجاری این دو کمپانی دلایل متعددی دارد که در ادامه به خلاصه‌ای از آنها خواهیم پرداخت:

1 – اقدامات احتمالی انحصارطلبانه
جای تعجبی ندارد که همکاری تجاری و اقتصادی میان OpenAI و مایکروسافت، مسیر شغلی و دستاوردهای بسیاری را به خطر خواهد انداخت. ترکیب منابع گسترده و سالها تجربه مایکروسافت در این زمینه در کنار ایده‌های خلاقانه و تکنولوژی بدیع OpenAI باعث می‌شود که دو بازیکن قدرتمند این مبارزه در کنار یکدیگر شانس بسیار بیشتری برای موفقیت داشته باشند.

2 – کاهش حجم تحقیقات و توسعه در زمینه هوش مصنوعی
همکاری میان این دو می‌تواند به معنی کاهش و صرفه‌جویی در پروسه تحقیق و توسعه در زمینه هوش مصنوعی نیز باشد. اتحاد و پیوستگی OpenAI و مایکروسافت نتایج پرثمرتری را برای آنان به ارمغان خواهد آورد.

3 – دسترسی محدودتر برای رقبا
همکاری مایکروسافت با خالق چت‌بات ChatGPT باعث می‌شود که شانس و امکان همکاری دیگر کمپانی‌ها با استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI به‌شدت کاهش یافته و محدود شود. چنین محدودیتی در نهایت منجر به سرکوب شدن نوآوری و ایده‌های خلاقانه در صنعت هوش مصنوعی خواهد شد.

منبع: Gizchina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array