‌به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، معمولاً گوگل آن شرکتی است که در این حوزه زیاد رقابتی عمل نمی‌کند. تا جایی که دولت ایالات متحده قصد دارد شکایتی تنظیم کند تا این شرکت را از تنظیم اتوماتیک موتور جستجوی گوگل، به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در نرم‌افزارهای اندروید، کروم و سافاری، بازدارد.

اخیراً تعدادی موتور جستجوی مستقل و کوچک در بازار پدیدار شده‌اند که سعی دارند با وعده حفاظت از حریم شخصی کاربران و عدم نمایش تبلیغات، کاربران را به خود جذب کنند. به گفته این استارتاپ‌ها، رقیب اصلی آنها گوگل نیست، بلکه مایکروسافت و چت‌بات بینگ مورد استفاده این کمپانی چالش اصلی پیش‌روی آنهاست.

در گذشته، بهره‌گیری از موتور جستجوی بینگ برای استارتاپ‌های نوپا در جهت توسعه پروژه‌های خودشان، کار راحت‌تری بود. اما عده‌ای معتقدند که مایکروسافت، با ساختن چت‌بات جستجوی بینگ بر مبنای هوش مصنوعی ChatGPT ساخته شده توسط OpenAI، درحال استفاده ناعادلانه از داده‌های کاربران است.

 

بینگ

 

هزینه‌های تعیین شده برای چت‌بات بینگ

بعد از رونمایی از چت‌بات بینگ در ماه فوریه، مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد که هزینه ثابت برای جستجوی داده‌ها توسط این چت‌بات از آغاز ماه مِی 10 برابر افزایش خواهد داشت. مایکروسافت همچنین قانون جدیدی وضع کرده است که به گفته استارتاپ‌های نوپا، مانع رقابت آنها با چت‌بات بینگ و یا حتی رقیب آن، چت‌بات Bard کمپانی گوگل می‌شود.
هزینه این قانون جدید حتی از گذشته هم بیشتر است، تقریباً 28 برابر هزینه قبلی که مایکروسافت دریافت می‌کرد. طبق این قانون هر کاربری که قصد به اشتراک گذاشتن نتایج به‌دست آمده توسط چت‌بات بینگ با هر مدل زبانی هوش مصنوعی‌ای داشته باشد، باید این هزینه را بپردازد.

بر همین اساس، هر استارتاپی که قصد تاسیس مدل زبانی خود را داشته باشد، به ازای هر 1000 نتیجه جستجو توسط بینگ، باید 200 دلار بپردازد. این هزینه قبلاً تنها 7 دلار بود، و طبق قوانین جدید در ماه می به 25 دلار خواهد رسید.

 

ناامیدی استارتاپ‌ها از تغییرات اعمال شده توسط مایکروسافت

به گفته بنیان‌گذاران استارتاپ‌های موتور جستجو که امید داشتند با استفاده از داده‌های به‌دست آمده توسط بینگ، مدل های زبانی خودشان را توسعه و ارتقا دهند، پرداخت این هزینه‌های بالا آنها را نابود خواهد کرد.

به گفته متخصصان این حوزه، مایکروسافت قصد دارد با چنین تصمیمی، اطلاعات و داده‌های چت‌بات خود را به مرور کمتر و کمتر در اختیار دیگر توسعه‌دهندگان قرار دهد. آنها بر این باورند که موتور جستجوی بینگ می‌توانست با شیوه جدیدی که پیش گرفته، اکوسیستم موتورهای جستجو را به کلی دگرگون کرده و باعث ایجاد فرصت‌های فوق‌العاده‌ای شود.

به گفته سخنگوی مایکروسافت، این افزایش در هزینه‌ها ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای ارتقای بینگ است، به نحوی که حتی به نفع کمپانی‌هایی که روی نتایج آن حساب می‌کنند نیز باشد.
بر اساس گزارشات اخیر، استفاده از مدل‌های زبانی برای رتبه‌بندی بهتر نتایج جستجو، باعث افزایش کیفیت جستجو نسبت به هر روش دیگری در 20 سال اخیر شده است.

موتور جستجوی بینگ، برای هر استارتاپی که قصد رقابت با گوگل را داشته، نقش حیاتی‌ای دارد. از استارتاپ DuckDuckGo تاسیس شده در اوایل دهه 2000 گرفته تا You.com تاسیس شده در سال 2020.
ساختن ربات‌هایی برای جستجو در سراسر وب برای جمع‌آوری داده لیست جامعی از داده‌ها بسیار هزینه‌بر است، و سرمایه ناچیزی که استارتاپ‌های نوپا برای رقابت با غول صنعت تکنولوژی، گوگل، جذب می‌کنند معمولاً صرف توسعه و ارتقای پروژه‌هایشان می‌شود‌.

قانون جدید وضع شده توسط مایکروسافت، باعث نگرانی استارتاپ‌ها شده، زیرا آنها متعقدند که مایکروسافت با افزایش بی‌سابقه هزینه‌ها، در تلاش است که جلوی آنها برای ساختن آینده دنیای جستجو را بگیرد.

ظهور این چت‌بات‌ها بعد از مدت‌ها باعث به‌وجود آمدن شور و هیجان در سطح بازار شده است، زیرا پس از سالها شاهد رقابت گوگل و بینگ بر سر توسعه و ارائه بهترین موتور جستجو خواهیم بود.

منبع: wired

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array