به گزارش ایران دکونومی،براساس قانون تازه مصوب «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها»، مسئولیت مالیات ستانی خانه‌های خالی از سکنه از وزارت راه و شهرسازی به «شهرداری»ها منتقل شد.

 امروزه یکی از راه های سرمایه گذاری و افزایش سرمایه برای افراد مختلف، خرید ملک و اجاره آن می باشد. البته گاهی اوقات، افراد دارای املاک فراوان که قدرت تاثیر گذاری بر نوسانات قیمت در بازار ملک را دارند با خالی نگه داشتن املاک خود، موجبات بالا رفتن قیمت ملک و اجاره را فراهم آورده است.یکی از راه های مهار افراد سودجو، در نظر گرفتن مالیات برای خانه های خالی، در صورت عدم اجاره آن ها می باشد.

شهرداری‌ها مکلف شده‌اند، واحدهای بدون استفاده در شهرها را شناسایی کنند و لیست آنها را به دولت بدهند.

در این قانون آمده است، «مالیات از خانه‌هایی که شهرداری آمار آنها را می‌دهد، باید به همان شهرداری‌ها برسد».

 این تغییر مسیر «مقصد درآمد مالیات از خانه خالی» از دولت به شهرداری، انگیزه کافی برای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند که از بانک اطلاعاتی به روز خود برای شناسایی واحدهای مسکونی بدون استفاده به نفع «تامین مالی شهرداری» استفاده کنند.

اما با این حال، چون که لیست خانه‌ها باید به دولت ارسال شود و از آنجا،‌ اعمال قانون صورت بگیرد، ممکن است «باز هم دولتی‌ها در اعمال قانون مالیاتی بر مالکان» مردود شوند.

سال گذشته قرار بود 2000 میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی وصول شود اما فقط 5 میلیارد تومان حاصل شد.

فرمولی که براساس قانون برای دریافت مالیات از خانه‌‌‌های خالی تعیین شده است،  عملا چندان بازدارنده نیست. براساس این فرمول، به طور متوسط،  مالیات خانه‌‌‌های خالی در سال اول معادل هزینه یک ماه اجاره همان واحد مسکونی است؛ البته این میزان در سال دوم به دو برابر افزایش یافته و در سال‌‌‌های بعد نیز بیشتر می‌‌‌شود. با این حال،  تعیین شهرداری‌‌‌ها به عنوان مرجع شناسایی و محل وصول درآمد مالیات خانه‌‌‌های خالی،  یک حسن بزرگ دارد و آن تامین درآمدی پایدار معادل  حدود یک‌سوم بودجه سالانه شهرداری از این محل است

یک نکته مهم دیگر که در قانون جدید درباره مالیات‌‌‌ستانی از خانه‌‌‌های خالی لحاظ شده است اضافه شدن شهرهای جدید به شهرهای مشمول پرداخت این نوع مالیات است. در حالی که در قانون مصوب سال ۹۹،  نامی از شهرهای جدید برده نشده بود،  به موجب قانون جدید اما «در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌‌‌های مستقیم پس از عبارت «هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت»،  عبارت «و کلیه شهرهای جدید» اضافه می‌‌‌شود.» به این معنا که از این پس شهرهای جدید نیز مشمول این قانون خواهند بود و مالکان خانه‌‌‌های خالی در این شهرها که فعلا تعداد آنها ۳۰ هزار واحد مسکونی برآورد می‌‌‌شود،  نیز مشمول پرداخت این مالیات هستند.

قانون جدید در خصوص خانه‌‌‌های خالی با یک تعارض قانونی نیز روبه‌روست که انتظار می‌‌‌رود در روزهای آتی،  از سوی مسوولان حل‌‌وفصل شود. در حالی که در قانون جدید یعنی قانون ساماندهی بازار مسکن،  زمین و اجاره‌‌‌بها،  اعلام شده ۱۰۰ درصد درآمد ناشی از مالیات‌‌‌ستانی از خانه‌‌‌های خالی به شهرداری‌‌‌ها واگذار می‌‌‌شود،  اما در قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰ آمده است:  تمام درآمدهای مالیاتی بخش مسکن از جمله مالیات خانه‌‌‌های خالی باید برای تامین مالی پروژه‌‌‌های حمایتی،  به صندوق ملی مسکن واریز شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array