به گزارش ایران دکونومی، خبر یارانه پنج میلیون تومانی برای هر نفر تیتر این روز‌های سایت‌های اقتصادی است. چرا که هر خبر و موضوعی با مضمون یارانه برای مخاطبان اهمیت دارد.

یارانه پنج میلیونی برای هر نفر عبارتی است که از خبر صبح شنبه سرویس اقتصادی یکی از رسانه‌ها استنباط شده است. که این ماجرا به تیتر “یارانه پنهان ۱۱۶ میلیاردی در بودجه” خبرگزاری تسنیم برمی‌گردد.

ماجرای پرداخت پنج میلیون تومان یارانه برای هر نفر از کجا شروع شد؟

در جداول بودجه ۱۴۰۳، رقمی معادل ۱۱۶ میلیارد یورو از محل عرضه فراورده‌های نفتی و گاز طبیعی به اصطلاح برخی افراد، یارانه پنهان به مردم تعلق می‌گیرد.

یارانه پنج میلیون تومانی یکجور حساب و کتاب از محل ۴۴ میلیارد یورویی فرآورده‌های نفتی و ۷۱ میلیارد یورویی از محل گاز طبیعی به‌دست آمده است. که در صورت آزادسازی این یارانه انرژی، با احتساب نرخ تسعیر ۴۰ هزار تومانی و جمعیت یارانه بگیر 85 میلیون نفری معادل رقمی نزدیک پنج میلیون تومان در ماه به هر ایرانی تعلق خواهد گرفت.

 سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این باره بر این باور است که این مساله اصلا امکان‌پذیر نیست و چنین منبع درآمدی برای این منظور اصلا در اختیار دولت قرار ندارد، ضمن آنکه به نظر می‌رسد اینچنین وعده‌هایی به مثابه ترفندی خواهد بود که به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی و شوک دوباره تورمی داده خواهد شد.

وی همچنین گفت: حتی اگر پنج میلیون تومان هم یارانه به مردم بدهند اثر روانی منفی هم خواهد گذاشت و باید گفت این اثر روانی منفی بسیار بیشتر از اثر مثبت پرداخت پنج میلیون تومان یارانه به مردم است و به نظر می‌رسد این مدل از وعده‌ها در نهایت با مشکل مواجه شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array