به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اتحادیه اروپا بالاخره لیست نظارتی خود که حاوی نام حداقل 6 کمپانی عظیم آمریکایی‌ست، را منتشر کرد.
اتحادیه اروپا قرار است با استفاده از لایحه DMA (Digital Markets Act)، فعالیت‌ها و خدمات این کمپانی‌ها را به‌گونه‌ای تعدیل و نظارت کند که راه رقابت سالم و سازنده برای دیگر ارائه‌دهندگان نیز باز شود.

شش نام ثبت شده در این لیست، یا “دربان‌ها”، به شرح زیر می‌باشد: کمپانی Alphabet (کمپانی مادر گوگل)، کمپانی آمازون، کمپانی اپل، کمپانی ByteDance (ارائه‌دهنده تیک‌تاک)، کمپانی متا و کمپانی مایکروسافت.

به گفته اتحادیه اروپا، جمعاً 22 سرویس و خدمت مختلف که توسط این شش کمپانی ارائه می‌شوند؛ تحت پوشش لایحه DMA قرار گرفته و باید خود را براساس چارچوب‌های آن مطابقت دهند.

اتحادیه اروپا

فهرست خدمات لیست شده توسط اتحادیه اروپا

  • چهار شبکه اجتماعی شامل: تیک‌تاک – فیسبوک – اینستاگرام – لینکدین
  • شش سرویس واسطه و خدماتی شامل: اپ‌استور iOS – گوگل‌پلی – Google Maps – Google Shopping – Amazon Marketplace – Meta Marketplace
  • سه سرویس ارائه تبلیغات شامل: گوگل – آمازون – متا
  • دو مرورگر شامل: گوگل‌کروم – سافاری
  • سه سیستم‌عامل شامل: اندروید – iOS – ویندوز PC
  • دو پلتفرم پیام‌رسان شامل: واتساپ – Facebook Messenger
  • یک موتور جستجو شامل: موتور جستجوی گوگل
  • یک پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری ویدیو شامل: یوتیوب
اتحادیه اروپا

نحوه کار لایحه Digital Markets Act (DMA)

لایحه DMA با پیش‌گرفتن راهکاری آینده‌نگرانه، از تسلط ناعادلانه برخی از سرویس‌ها بر بازار جلوگیری خواهد کرد. سرویس‌هایی که دارای بیش از 45 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان هستند، واجد شرایط حضور در لیست لایحه DMA اتحادیه اروپا می‌باشند. یکی دیگر از شروط لازم، درآمد بیش از 7.5 میلیارد یورو در طی سه سال مالی گذشته است.

در واقع این لایحه پس از دریافت آخرین مجوزها و تأییدیه‌های لازم از سوی اتحادیه اروپا، در اواخر ماه می عملی شده بود. هفت مورد از بزرگترین کمپانی‌های تکنولوژی دنیا شامل اپل، آمازون، Alphabet/گوگل، ByeDance/تیک‌تاک، متا/فیسبوک، مایکروسافت و سامسونگ اعلام کرده بودند که انتظار دارند تحت تأثیر شرایط لایحه DMA قرار بگیرند؛ اما در لیست نهایی اعلام شده امروز اثری از نام کمپانی سامسونگ دیده نمی‌شود.
به‌همین ترتیب، کمپانی مادر تیک‌تاک، یعنی کمپانی چینی ByteDance تنها مورد غیرِ آمریکایی این لیست می‌باشد و سامسونگِ کره‌ای با موفقیت از این مهلکه جان سالم به‌در برده است!

یکی دیگر از موارد غافل‌گیر کننده درباره لیست اتحادیه اروپا، عدم حضور سرویس Gmail کمپانی گوگل و همچنین سرویس ایمیلی Outlook کمپانی مایکروسافت می‌باشد.

همچنین ردپایی از پلتفرم پیام‌رسان اپل، iMessage و موتور جستجوی Bing کمپانی مایکروسافت در این لیست مشاهده نمی‌شود. براساس اخبار روز گذشته، کمپانی اپل و مایکروسافت به دلیل “عدم نفوذ و قدرت کافی” این دو پلتفرم، درخواست حذف این دو مورد را از لیست لایحه DMA داده بودند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array