به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت دانه‌های کاکائو در روز سه‌شنبه 7 فروردین 1403 و در بحبوحه محدودیت‌های عرضه در غرب آفریقا که حدود ۷۰ درصد محصول در سطح جهان را تولید می‌کند، به بالاترین حد خود رسید و از 10 هزار دلار به ازای هر تن عبور کرد.

شاخص آتی کاکائو برای تحویل ماه می 2024 در بورس بین قاره‌ای (ICE) نیویورک برای مدت کوتاهی به 10030 دلار در هر تن در معاملات روزانه افزایش یافت. قیمت پس از رسیدن به کانال یاد شده کاهش یافته و در حدود 9625 دلار در هر تن معامله شد. این اولین بار است که این کالا از مرز 10 هزار دلار عبور می‌کند.

قیمت‌ها در سه ماه گذشته بیش از 150 درصد و از مارس 2023 تاکنون حدود 255 درصد افزایش یافته است.

کارشناسان این افزایش قیمت را به کاهش تولید در غرب آفریقا نسبت می‌دهند زیرا دو تولیدکننده بزرگ ساحل عاج و غنا ماه‌هاست که با تغییرات شدید آب و هوا و بیماری‌های غلاف کاکائو دست و پنجه نرم می‌کنند.

سازمان بین‌المللی کاکائو (ICCO) در گزارش اخیر هشدار داد: «از آنجایی که این دو کشور تولیدکننده پیشرو حدود دو سوم دانه‌های کاکائو جهانی را تأمین می‌کنند، هرگونه تغییر در تولید آنها تأثیر قابل‌توجهی بر بازار کاکائو خواهد داشت.»

همچنین انتظار می‌رود در سایر کشورهای تولیدکننده کاکائو مانند نیجریه و غنا، میزان برداشت کاکائو به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

بر اساس آمارهای ارائه شده، پیش بینی می‌شود عرضه جهانی کاکائو در فصل 2023-2024 نسبت به 12 ماه قبل 8 درصد کاهش یابد.

در همین حال، برخی از تولیدکنندگان شکلات قبلاً هشدار داده‌اند که افزایش قیمت دانه کاکائو ممکن است آنها را مجبور کند بار افزایش هزینه را به مصرف کنندگان منتقل کنند.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array