به گزارش ایران دکونومی، شمس الدین فرزادی پور مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش مبنی بر این که هزینه تمام شده هر صندلی پروازی چقدر است اعلام کرد: در محاسبه قیمت هر ساعت صندلی پروازی دو مولفه اصلی یعنی  تیک آف و لندینگ بیشترین هزینه هواپیما و در مرحله بعدی سوخت و… است.

اسفندماه سال گذشته اعضای شورای‌عالی هواپیمایی به این جمع‌بندی رسیدند که نرخ هر ساعت صندلی پروازی 40 دلار تعیین شود، البته پیشنهاد انجمن شرکت‌های هواپیمایی بر اساس آنالیز نرخ‌ها 51 دلار بود.؛ در زمان حاضر با رای دیوان،‌ ایرلاین‌ها علی‌رغم افزایش تورم، دستمزدها و برخی هزینه‌های ارزی خارج از کشور را دارند کماکان بر اساس همان نرخ 40 دلار صندلی مسیرهای پرواز را انجام می‌دهند.

سود ایرلاین ها چقدر است؟

 با تعیین قیمت 40 دلار برای هر صندلی پروازی میزان سود ایرلاین‌ها حدود 10 درصد است؛ و در زمان حاضر به دلیل این‌که بخش زیادی از نیاز ارزی را بازار آزاد تامین می‌کنیم، شرکت‌های هواپیمایی سود چندانی ندارند.

نرخ‌ جدید پروازها

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تعیین قیمت‌های جدید بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها خبر داد و گفت: با توجه به توافقی که ما با شرکت‌های هواپیمایی خواهیم کرد و نظارتی که روی نرخ‌ها صورت می‌گیرد، یک نرخ متعارف و با نظارت دقیق در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: طبق قانون ایرلاین مجاز است که سقف قیمت بلیت هواپیما را برای مسیرهای پروازی تعیین کند، اضافه کرد:‌ به‌عنوان مثال هواپیمایی ماهان ممکن است برای یک مسیر چند نرخ را اعلام کند که با توجه به عرضه و تقاضا قیمت‌ها در مقطع زمانی را عرضه می‌کند.

قیمت‌های جدید در سایت شرکت‌های هواپیمایی به تدریج در حال بارگذاری است، و اگر مردم بالاتر از نرخ‌های اعلامی ایرلاین‌ها بلیتی را خریداری کردند به شماره انجمن موارد را اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array