به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت در روز سه‌شنبه (14 شهریور 1402) در حالی کاهش یافت که آمارهای ضعیف اقتصادی چین خوشبینی نسبت به بهبود رشد اقتصادی این کشور را از بین برد. از سوی دیگر انتظارات بازار برای تمدید کاهش عرضه نفت توسط اعضای اصلی اوپک پلاس ضرر را محدود کرد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز (14 شهریور) با 65 سنت معادل 0.07 درصد کاهش به 88 دلار و 35 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 17سنت معادل 0.43 درصد کاهش به 85 دلار و 38 سنت رسید.

چین (دومین اقتصاد بزرگ جهان) به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت جهان وزنه اصلی تعادل تقاضا در مابقی سال (2023) است. فعالیت‌های اقتصادی کُند این کشور بازارها را ناامید کرده است، زیرا محرک‌های رشد اقتصادی که این کشور متعهد به انجام آن شد کمتر از انتظارات برآورده شده است.

یک نظرسنجی در بخش خصوصی در روز سه‌شنبه (14 شهریور) نشان داد که فعالیت خدمات چین در ماه آگوست با کمترین سرعت نسبت به هشت ماه گذشته افزایش یافته است. تقاضای ضعیف بزرگترین واردکننده نفت جهان، همچنان بازارها را تحت فشار قرار داده است.

تحلیلگران گفتند که بازارها بر تلاش اخیر چین در جهت تقویت اقتصاد قیمت‌گذاری کرده‌اند، در حالی که به نظر می‌رسد محرک‌های اقتصادی دولت چین هنوز نتوانسته مصرف را بالا ببرد.

در همین حال، آمارهای اروپا نیز نگران کننده بود. طبق یک نظرسنجی صورت گرفته، این بلوک ممکن است وارد رکود اقتصادی شود، کاهش فعالیت تجاری منطقه یورو در ماه گذشته سریع‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد شتاب گرفت.

انتظار می‌رود عربستان کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در ماه اکتبر هم تمدید کند و روسیه هم از یک قرارداد جدید کاهش تولید در اوپک پلاس در این هفته رونمایی می‌کند.

مسکو پیش از این اعلام کرده است که پس از کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز در ماه اوت، مجدداً صادرات خود را در ماه سپتامبر به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

هزینه‌کرد خانواده‌ها در ژاپن هم که سومین اقتصاد بزرگ دنیاست 5 درصد در ماه ژوئیه نسبت به سال گذشته کاهش داشته، در حالی که پیش‌بینی می‌شد این رقم برابر با 2.5 درصد باشد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array