به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «سی‌ان‌بی‌سی»، نشست‌ سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن، که مجموعاً اوپک پلاس نامیده می‌شوند، از 25 تا 26 نوامبر به 30 نوامبر (9 آذر 1402) موکول شد و قیمت نفت را بیش از 3 دلار در هر بشکه در معاملات روز پنجشنبه (2 آذر) کاهش داد. دبیرخانه اوپک خبر را اعلام نمود، اما دلیل این تعویق را فاش نکرد.

قرارداد آتی شاخص نفت برنت تحویل ژانویه در ساعت 13:50 به وقت لندن به قیمت 79.05 دلار در هر بشکه معامله شد که 3.40 دلار در هر بشکه کاهش داشت. قرارداد شاخص نفتی WTI تحویلی تا پایان ژانویه به 74.40 دلار در هر بشکه رسید که 3.37 دلار در هر بشکه کاهش داشت.

عربستان سعودی اعلام کرده که کاهش تولید داوطلبانه 1 میلیون بشکه‌ای در روز را تا پایان سال جاری (2023) اعمال می‌کند. همچنین اعلام کرده است که در کنار کاهش تولید خود به یک رشته کاهش داوطلبانه تولید از سوی چند عضو اوپک پلاس نیز کمک خواهد کرد. شایان ذکر است که کاهش تولید نفت خام از سوی اوپک، به منظور حمایت از قیمت نفت در بازارهای جهانی صورت می‌گیرد.

نگرانی در مورد تقاضا و احتمال مازاد عرضه در سال آینده میلادی قیمت نفت را علی رغم کاهش تولید اوپک پلاس و جنگ در خاورمیانه پایین آورده است.

عربستان، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس در حال حاضر 5.16 میلیون بشکه در روز از تولید خود را پایین آورده‌اند که حدود 5 درصد از تقاضای روزانه دنیا را تشکیل می‌دهد. 3.66 میلیون بشکه در روز از این کاهش تولید متعلق به قرارداد اوپک پلاس و بقیه آن کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه است.

این ائتلاف در آخرین اجلاس خود در ماه ژوئن توافق کرد قرارداد کاهش تولید را در 2024 هم ادامه دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array