به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس داده های بورس بین قاره ای (ICE)، قیمت بنچمارک نفت برنت روز سه شنبه 14 فروردین به 89 دلار در هر بشکه رسید که آخرین بار در ژوئن 2022 مشاهده شد. کارشناسان این افزایش را به تنش‌های ژئوپلیتیکی و حمله هوایی اسرائیل به دمشق نسبت می‌دهند.

از سوی دیگر یک پهپاد اوکراینی امروز (14 فروردین) به یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های روسیه حمله کرد که در ابتدا روسیه اعلام کرد آن را دفع کرده است.
رویترز با توجه به تصاویر این حمله تایید کرد که حملات به واحد پالایش نفت اولیه این پالایشگاه که حدود نیمی از ظرفیت تولید سالانه 340000 بشکه در روز کارخانه را تشکیل می‌دهد، اصابت کرده است.
روسیه که در میان سه تولیدکننده بزرگ نفت جهان و یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرآورده های نفتی است، با سیل حملات اوکراین به پالایشگاه های نفت خود دست و پنجه نرم کرده و حملاتی را بر روی زیرساخت‌های انرژی اوکراین انجام داده است.

بر اساس آمارها، قیمت آتی شاخص نفت برنت از روز دوشنبه 13فروردین تقریباً 2 درصد افزایش یافته و تا ساعت 10:25 به وقت گرینویچ و قبل از اندکی عقب نشینی حدود 89.060 دلار در هر بشکه معامله شد. شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدیت نیز از 85 دلار فراتر رفت.

قیمت نفت در ماه‌های اخیر به دلیل ترس از گسترش درگیری فلسطین به خاورمیانه افزایش یافته است. این منطقه یک تامین کننده حیاتی انرژی و یک مسیر کلیدی حمل و نقل نفت است. در اواسط ماه مارس 2024، قیمت نفت برنت به 85 دلار در هر بشکه افزایش یافت، زیرا شبه‌نظامیان حوثی یمن حملات موشکی خود را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ افزایش دادند و آن را انتقامی علیه اقدامات اشغالگران فلسطین و حامیانش خواندند.

بر اساس پیش‌بینی بلومبرگ اکونومیکس، در صورت پیوستن ایران به مناقشه قیمت نفت ممکن است به بشکه‌ای 150 دلار برسد.

آمارها نشان می‌دهد که برنت آخرین بار در ژوئن 2022 (98.460 دلار در هر بشکه در 28 ژوئن 2022)، در طول مراحل اولیه کمپین تحریم‌های غرب علیه روسیه بالاتر از سطح فعلی معامله شد.

با کاهش تولید اوپک پلاس، داده‌های اقتصادی قوی از چین و انتظارات اقتصاددانان از کسری بودجه جهانی در سال جاری، افزایش قیمت نفت خام نیز تقویت شده است.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array