به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تمرکز سرمایه‌گذاران بر کاهش تولید روسیه و عربستان به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت دنیا و همچنین پایین آمدن ارزش دلار باعث افزایش قیمت نفت در اولین ساعات معاملات شد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 46 سنت معادل 0.59 درصد افزایش به 78 دلار و 15 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 48 سنت معادل 0.66 درصد افزایش، 73 دلار و 47 سنت معامله می‌شود.

احتمال افزایش دوباره نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باعث کاهش یک درصدی قیمت در روز دوشنبه شده بود. چندین منبع آگاه در روز سه شنبه گفتند که آرامکو عربستان به برخی از مشتریانش در شمال آسیا اطلاع داده است که در ماه اوت مقدار تقاضای کامل خود را دریافت خواهند کرد. این در حالی است که خریدار اصلی نفت عربستان (چین) بار دیگر تقاضای خود را کاهش داد.

بزرگترین صادرکننده نفت جهان هفته گذشته اعلام کرد که کاهش تولید روزانه 1 میلیون بشکه‌ای خود را یک ماه دیگر و تا ماه اوت تمدید می‌کند و در عین حال قیمت نفت خامی که برای مشتریان آسیایی ارسال می‌کند را برای بار دوم افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر و به گفته چهار منبع تجاری، برخی از پالایشگاه‌های چینی، چه پالایشگاه‌های دولتی و چه پالایشگاه‌های مستقل بزرگ، تقاضای خود را برا ماه اوت کمتر کرده‌اند. منابع تخمین زدند که حجم مجموع این کاهش تقاضا می‌تواند حدود 8 میلیون بشکه کمتر از آنچه در ماه جولای مصرف کرده بودند باشد.

مصرف نفت خام عربستان توسط چین در ماه ژوئن و ژوئیه پایین بود، زیرا پالایشگاه‌ها در پاسخ به قیمت‌های بالای انرژی عربستان به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تری از بازار نقدی بودند.

انتظار می‌رود که پالایشگاه‌های چینی محموله‌های نفت خام خود را بیشتر از مناطق غرب آفریقا و آمریکای لاتین خریداری کنند، زیرا اختلاف بین برنت و دبی کاهش یافته است.

در همین حال، طبق گزارش شرکت تحلیلی ورتکسا، ذخایر نفت خام تجاری چین تا پایان ژوئن به حدود 980 میلیون بشکه رسید که حدود 20 میلیون بشکه کمتر از بالاترین رقم تاریخی در اوت 2020 است.

کاهش عرضه نفت از سوی بزرگترین صادر کنندگان انرژی دنیا یعنی عربستان و روسیه در ماه اوت به بالا رفتن قیمت نفت کمک می‌کند. شاخص دلار هم به پایین‌ترین رقم طی دو ماه گذشته رسیده و خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده است. بدین ترتیب تقاضا برای انرژی بالاتر می‌رود.

منبع: reuters

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array