به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «رویترز»، قیمت نفت روز دوشنبه (9 مرداد) به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسید و بالاترین رشد ماهانه خود را از ژانویه 2022 به ثبت رساند که نشانه‌هایی از کاهش عرضه جهانی و افزایش تقاضا تا پایان سال جاری است.

معاملات آتی نفت برنت تحویل اکتبر با 1.02 دلار یا 1.2 درصد افزایش به 85.43 دلار در هر بشکه رسید. قرارداد سپتامبر نفت خام برنت، 0.7 درصد افزایش یافت و به 85.56 دلار در هر بشکه رسید.
قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1.22 دلار یا 1.5 درصد افزایش به 81.80 دلار در هر بشکه رسید.

هر دو نفت برنت و WTI پس از ثبت پنجمین افزایش هفتگی متوالی، برای سومین جلسه متوالی در روز دوشنبه (9 مرداد) به بالاترین میزان خود از اواخر آوریل 2022 رسیدند.

انتظار می‌رود عربستان کاهش تولید نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز برای یک ماه دیگر و تا سپتامبر تمدید کند. نظرسنجی رویترز در روز دوشنبه نشان داد که تولید عربستان در ماه جولای 860 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

«ادوارد مویا» تحلیلگر OANDA، گفت: «قیمت‌ نفت دقیقاً یک ماه است که با نرخ بالا و صعودی به پایان می‌رسند، زیرا چشم‌انداز تقاضا همچنان چشمگیر است و هیچ‌کس شک ندارد که اوپک پلاس این بازار را محدود نگه می‌دارد».

ذخایر نفت در سایر نقاط و به ویژه در ایالات متحده شروع به کاهش کرده است. در حال حاضر دولت شروع به پر کردن ذخایر استراتژیک نفت از پایین‌ترین سطح خود در چندین دهه اخیر کرده است. پنج تحلیلگر در نظرسنجی رویترز در روز دوشنبه تخمین زدند که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 28 جولای حدود 900 هزار بشکه کاهش یافته است.

«فیل فلین» تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز گفت: «پس از انتشار آمار ذخایر استراتژیک نفت خام ایالات متحده (SPR)، ترس از رکود و بحران بانکی، باعث شد بازارها از کاهش عرضه چشم پوشی کنند، اما کسری عرضه در آینده آنقدر بزرگ می‌شود که نمی‌توان به سادگی آن را نادیده گرفت.»

گلدمن ساکس تخمین زد که تقاضای جهانی نفت در ماه جولای به رکورد 102.8 میلیون بشکه در روز رسید و تقاضای سال 2023 را حدود 550000 بشکه در روز افزایش داد که بر اساس برآوردهای رشد اقتصادی قوی‌تر در هند و ایالات متحده، اعلام شده است.

تحلیلگران این بانک همچنین می‌گویند: قیمت نفت 18 درصد از اواسط ماه ژوئن افزایش یافته که نتیجه تقاضای بالا و کاهش تولید عربستان است که باعث کمبود عرضه در بازار شده است. از طرف دیگر بازار بدبینی خود نسبت به رشد اقتصاد را کنار گذاشته است.

این بانک قیمت نفت خام برنت را برای آخرین ماه سال جاری میلادی 86 دلار پیش‌بینی کرده و انتظار دارد قیمت نفت در سه ماهه دوم 2024 به 93 دلار در هر بشکه برسد.

گلدمن عقیده دارد تقاضای بالا باعث کمبود بیش از حد انتظار عرضه نفت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی یعنی 1.8 میلیون بشکه در روز می‌شود. این بانک کمبود عرضه در سال آینده میلادی را 0.6 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌کند.

آخرین اخبار اقتصادی

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array