به گزارش ایران دکونومی، از ابتدای زمستان 1401 انتشار آمارهای مربوط به بخش مسکن به کلی از سمت دولت سانسور شده و انتشار نیافته بود. و مردم اطلاع دقیقی از میزان تورم اجاره‌بها و قیمت مسکن نداشتند، اما به طور ناگهانی به‌ویژه در کلانشهر تهران بار سنگین مسکن را بر سبد خانوار احساس کردند.

و اغلب مستاجرانی که مهلت قرارداد خانه آنها در ماه‌های ابتدایی سال به پایان رسید برای تمدید قرارداد با رقم‌های عجیب و غریبی مواجه شدند که سکونت سال بعد در آن خانه را برای آنها غیرممکن می‌کرد و این در حالی بود که با بودجه قبلی خود نیز گزینه مناسبی پیدا نمی‌کردند.

بنابراین تعداد بالایی از مستاجران مجبور شدند به مناطق پایین‌تر یا حاشیه شهر مهاجرت کنند در حالی که رفاه آنها مستقیماً تحت تاثیر قرار گرفته بود.

قیمت بالای مسکن باعث مهاجرت معکوس از تهران به حاشیه این شهر شده است که این امر باعث می‌شد که در مسیرهای منتهی به تهران ترافیک ایجاد شود و عده زیادی را مجبور می‌کند هر روز برای رسیدن به محل کار و تحصیل خود روزانه ساعات زیادی را در رفت و آمد صرف کنند.

دولت نیز در پی راهی بود تا وضع آشفته بازار مسکن و اجاره را سر و سامانی بدهد. بنابراین سیاست‌های جدیدی را تدارک دید.

یکی از آنها افزایش وام ودیعه مسکن تا 200 میلیون تومان در شهر تهران بود که این افزایش سقف تسهیلات که در همان هنگام جو حاکم بر بازار را مدتی تحت تاثیر خود داد و هنوز پس از گذشت چند ماه در حد حرف باقی مانده و سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن نشان می‌دهد سقف وام همان مبلغ قبلی است.

و دیگری افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن تا 550 میلیون تومان بود. پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۴۵۰ میلیون تومان بود و برخی مناطق مبلغی کمتر از این سقف را نیز پرداخت می‌کردند.و مشاهدات میدانی نیز نشان می‌داد که اغلب شعب حاضر به پرداخت این تسهیلات نیستند.

پس دولت در این بخش موفق نبوده است و صرفا اقدامات نمایشی داشته است.

اما مرکز آمار ایران روز گذشته جزئیات نرخ تورم در شهریور ماه 1402 را اعلام کرده است. طبق این آمار طی شهریورماه تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، 39.5 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 39.5 درصد بیشتر از شهریور ماه 1401 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. همچنن تورم نقطه به نقطه شهریورماه 1402 در مقایسه با ماه قبل 0.3 واحد درصد کاهش را تجربه کرده است.

طبق این گزارش تورم مسکن در شهریورماه نشان می‌دهد قیمت مسکن در این بازه یک ماهه تورمی معادل 3.4 را پشت سر گذاشته و تورم نقطه به نقطه این بخش نیز 38.7 درصد ثبت شده است. تورم سالانه قیمت مسکن میزان کمتری از تورم نقطه به نقطه آن دارد و به 37.3 درصد رسیده است.

 تورم ماهانه اجاره نیز برابر با تورم قیمت مسکن 3.4 درصد، تورم ماهانه 38.7 درصد و تورم سالانه نیز 37.1 درصد برآورد شده است.

گزارش تورم مرداد ماه 1402 نیز نشان‌دهنده آن است که تورم ماهانه این نیاز اساسی 3.3 درصد و تورم نقطه به نقطه آن نیز 38.5 درصد بوده است. تورم سالانه مسکن نیز در مردادماه به 36.6 رسیده بوده است.

رشد تورم ماهانه در بازار اجاره نیز همسو با بازار مسکن 3.3 درصد ثبت شده است. همچنین تورم سالانه این بازار تا 36.5 درصد رشد کرده و تورم نقطه به نقطه آن 38.4 درصد برآورد شده است.

 بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم مسکن هر ماه در حال افزایش است در حالی که دولت ادعا دارد از ابتدای تابستان امسال بازار مسکن با کاهش قیمت مواجه بوده است.

اما با کاهش شدید قدرت خرید مردم و طرح مسائلی مانند مالیات بر عایدی سرمایه باعث شد تا مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران از بازار خارج شوند و بازار وارد فاز رکودی خود شود.

همراه با رکود در معاملات بازار مسکن و نبود متقاضی برای فایل‌های ارائه شده اتفاق جدیدی در بازار به وقوع پیوست؛ و صاحبان املاکی که به سرمایه خود در مدت کوتاهی احتیاج داشتند مجبور شدند روی قیمت اموال خود درصدی تخفیف قائل شوند.

کارشناسان معتقدند در صورتی که این کاهش قیمت از رکود نشات گرفته باشد با راه افتادن دوباره معاملات باز هم تورم و افزایش قیمت بر بازار مسکن حاکم می‌شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array