به گزارش ایران دکونومی، طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران قیمت مسکن طی آذرماه امسال در مقایسه با ماه قبل یعنی آبان‌ماه ۱۴۰۲ حدود نیم‌درصد کاهش یافته است.

 متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران با 2.9 درصد کاهش به 80 میلیون تومان رسیده است.

 بر اساس آمار مرکز آمار ایران در آذرماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در مناطق 22گانه تهران 80 میلیون و 298 هزار تومان بود که در مقایسه با متوسط قیمت آبان‌ماه امسال با 80 میلیون و 680 هزار تومان حدود نیم درصد کاهش یافته است.

بین مناطق 22گانه تهران منطقه یک با متوسط قیمت 157 میلیون و 106 هزار تومان بیشترین و منطقه 19 با 40 میلیون و 839 هزار تومان کمترین قیمت هر مترمربع مسکن را طی ماه گذشته داشته‌اند.

طی ماه گذشته در مجموع 4072 معامله در سامانه املاک و مستغلات کشور (برای شهر تهران) ثبت شده که حدود 2 درصد بیشتر از تعداد معاملات آبان‌ماه امسال است.

علت این افت قیمت ها رکود است که پدیده غالب در بازار مسکن است و با نبود خریدار مسکن، و افت تعداد معاملات این رکود ادامه دار خواهد بود.

دلیل اصلی افت قیمت مسکن

 اقتصاد ایران وابستگی زیادی به دلار پیدا کرده است و بسیاری از کالاها بر اساس نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌شوند.

علت اصلی افت قیمت مسکن در این روزها به ثبات نرخ ارز بر می‌گردد و ریشه ثبات نرخ ارز و آرام شدن نوسانات ارز در یک ماه اخیر نیز به اعمال سیاست تثبیت ارزی توسط بانک مرکزی بر می‌گردد

افزایش نرخ ارز ناگزیر به افزایش قیمت کالاها و تورم منجر می‌شود. مسکن نیز یکی از همین کالاها است که وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد. و زمانی که نرخ ارز تثبیت شده و یا کاهش می‌یابد مستقیما بر روی کاهش انتظارات تورمی تاثیرگذار است و با کاهش انتظارات تورمی، مشخصا قیمت سایر کالاها در بازار های موازی با کاهش همراه خواهد شد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array