به گزارش ایران دکونومی،بازار مسکن پایتخت از ابتدای سال تاکنون با افت شدید معاملات همراه بوده است. که بخشی از این رکود متعلق به ثبات و پایین آمدن نرخ ارز، و کاهش تورم است.

بر این اساس در آبان ماه 1402 شاخص قیمت نسبت به ماه قبل 2.2 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 39.2 درصد بالا رفته است. شاخص قیمت همچنین در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، 44.9 درصد افزایش داشته است.

تورم مسکن در مهر 1402

تورم ماهانه مسکن در مهرماه 4.3 درصد، تورم نقطه به نقطه 39.1 درصد و تورم سالانه آن 37.9 درصد ثبت شده بود. بازار اجاره نیز در طی مهرماه و در بازه یک ماهه تورمی مشابه با مسکن یعنی 4.3 درصد را پشت سر گذاشته بود. تورم نقطه به نقطه اجاره نیز 39.1 درصد و تورم سالانه آن 37.8 درصد برآورد شده بود.

تورم مسکن در آبان 1402

تورم ماهانه مسکن طی بازه اعلام شده 4.1 درصد، تورم نقطه به نقطه 39.7 درصد و تورم سالانه 38.3 درصد ثبت شده است.

تورم اجاره در آبان 1402

بازار اجاره نیز در طی آبان‌ماه و در بازه یک ماهه، تورمی مشابه با مسکن یعنی 4.3 درصد را پشت سر گذاشته است. تورم نقطه به نقطه اجاره نیز 39.6 درصد و تورم سالانه آن 38.2 درصد برآورد شده است.

در حالی آمارها نشان دهنده این است که تورم در آبان‌ماه نسبت به ماه گذشته روندی نسبتا افزایشی را پشت سر گذاشته است اما بانک مرکزی در گزارش‌های خود از بازار مسکن، مدعی است که متوسط قیمت مسکن در تهران و در آبان‌ماه چهار دهم درصد کاهش را تجربه کرده است. این آماری بوده است که وبگاه وزارت راه و شهرسازی به تازگی به نقل از بانک مرکزی منتشر کرد.

تورم نقطه‌به‌نقطه از مقایسه شاخص قیمت کالاها و خدمات در یک ماه با ماه مشابه سال قبل از آن محاسبه می‌شود.

اقدامات دولت برای بهبود وضعیت مسکن

دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن برنامه‌هایی همچون طرح ساخت یک میلیون خانه در سال، پرداخت وام ودیعه مسکن، و افزایش وام خرید مسکن از ۴۸۰ به ۹۶۰ میلیون تومان واخذ مالیات از خانه های خالی و ساماندهی مشاوران املاک متخلف و فاقد مجوز را در دستور کار خود قرار داده است.

اقدامات دولت برای بهبود وضعیت بازار اجاره بها مسکن

اولین اقدام دولت خانه سازی انبوه و سقف گذاری و تعیین حد مجاز رشد برای اجاره بها و کنترل تورم عمومی که به عنوان مهم‌ترین فاکتور اثرگذار بر وضعیت اجاره بها است. چرا که هر زمان تورم عمومی بالا رفته است سرعت رشد اجاره بهای مسکن نیز افزایش داشته است و بالعکس.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array